Daca te-ai decis sa infiintezi o firma, trebuie sa cunosti toate etapele acestei actiuni, chiar daca ai decis sa colaborezi cu profesionisti cu studii juridice si financiar-contabile de specialitate. Mai jos va prezentam tot ce trebuie sa stii atunci cand te-ai hotarat sa iti deschizi propria ta firma, dar si etapele de dupa infiintarea unei firme. Incepem cu stabilirea obiectului de activitate al firmei, alegerea formei juridice, rezervarea numelui societatii si a sediului social.
Stabilirea obiectului de activitate al firmei
Alegerea obiectului de activitate se face conform clasificarii din noul Cod CAEN – 2008. Iti poti stabili un singur obiect principal de activitate si un numar nelimitat de obiecte secundare de activitate.
Cuantumul taxei de inregistrare a firmei tale este corelat cu numarul de coduri care compun obiectul de activitate.
Taxa de baza acopera 5 coduri, iar pentru fiecare grup de 5 coduri se plateste o taxa suplimentara de 10% din taxa de baza.
Alegerea formei juridice a societatii
Legea 31/1990 prevede urmatoarele forme ale persoanei juridice:
Societate cu raspundere limitata (SRL) – e cea mai des intalnita forma de organizare a activitatii comerciale in Romania. Asociatii nu au calitatea de comercianti si nu raspund de datoriile societatii decat in limita aporturilor. Capitalul social este de minimum 200 RON, e divizat in parti sociale egale care trebuie sa aiba o valoare minima de 10 lei fiecare.
Societatea va fi condusa de adunarea generala a asociatilor, iar administrarea societatii si reprezentarea ei in relatiile cu tertele persoane se va face de catre administratori, puterile lor fiind nelimitate; se poate constitui si cu un singur asociat, singura conditie fiind ca acesta sa nu mai fie asociat intr-o alta societate.
Societatea in nume colectiv (SNC – Caracteristica principala a acestei forme juridice este aceea ca asociatii acestei forme de societate au, in general, calitatea de comercianti si raspund solidar si nelimitat pentru operatiunile indeplinite in numele societatii de persoanele care o reprezinta.
Insolventa firmelor, in scadere in Romania. Totusi, radierea si dizolvarea inregistreaza o crestere alerta
ANAF a publicat lista datornicilor fara sa-l consulte pe premierul Ciolos
Societatea in comandita simpla (SCS) – are caracteristic faptul ca o parte dintre asociati, numiti comanditati, au de regula calitatea de comercianti si raspund solidar si nelimitat de datoriile societatii, iar o alta parte, comanditarii, raspund doar pana la concurenta aporturilor subscrise de fiecare.
Societati pe actiuni (SA) – in Romania, numarul societatilor pe actiuni este in crestere. O societate pe actiuni este o intreprindere care presupune un minimum de 2 actionari. Capitalul social este reprezentat prin actiuni emise de societate, care, dupa modul de transmitere, pot fi nominative sau la purtator. Actiunile au o valoare egala care nu poate fi mai mica de 0,1 lei.
Societatea in comandita pe actiuni (SCA – Asociatii comanditati raspund nelimitat si solidar iar cei comanditari raspund in limita aportului lor. Administrarea societatii este incredintata unuia sau mai multor asociati comanditati.
Rezervarea numelui societatii
Verificarea disponibilitatii numelui de firma o puteti face pe website-ul oficial al Registrului Comertului: http://recom.onrc.ro/ – user: guest, parola: guest. Rezervarea numelui firmei se va face la Registrul Comertului. Cost aproximativ: 50 RON.
Stabilirea sediului social
Sediul social se stabileste prin incheierea unui contract de comodat sau de inchiriere, contract incheiat intre proprietarul imobilului si viitoarea firma, pe baza rezervarii denumirii de la O.N.R.C. Este necesara si o copie de pe actul de proprietate al persoanei fizice sau juridice care doreste sa-si puna la dispozitie imobilul in vederea stabilirii sediului social al firmei.
De asemenea, este nevoie de acordul vecinilor si al asociatiei de proprietari. Acesta se realizeaza sub forma de tabela, cuprinzind nr apartament, nume si prenume, serie si nr act identitate, semnatura.
Iti recomandam si: ANAF emite decizii de impunere pentru firmele care nu si-au depus declaratiile fiscale
Actul Constitutiv
In vederea efectuarii de acte de comert si pentru constituirea unei societati cu raspundere limitata se incheie un act constitutiv. Pentru redactarea acestuia este indicat sa apelati la persoane specializate in domeniu.
Actul Constitutiv trebuie sa contina, in mod obligatoriu:
» obiect principal de activitate
» obiecte secundare de activitate ( daca exista )
» denumire firma ( inclusiv numarul rezervarii de la O.N.R.C.)
» numele asociatilor si aportul la capitalul social al fiecaruia
» numele Administratorului si perioada pentru care va detine aceasta functie.
Asociatii si Adminstratorul vor da “Declaratii pe propria raspundere”, din care sa rezulte ca nu au antecedente penale si ca indeplinesc condiţiile legale pentru detinerea acestor calitati.
Actul Constitutiv al societatii si Declaratiile pe propria raspundere trebuie sa aiba data certa data de catre un avocat.
Depunerea capitalului social la banca
Capitalul social se depune la banca intr-un cont special de “capital social” pentru care bancile de regula au formulare speciale, iar angajatii bancii ar trebui sa stie sa va indrume cu privire la acesta.
De regula, acest cont are un statut special (la acesta nefiind percepute comisioane lunare sau oferite dobanzi).
Banca va va furniza documentele necesare pasilor ulteriori (de exemplu: chitanta pentru banii depusi, extras de cont, etc). Capital minim pentru SRL: 200 RON.
Specimenul de semnatura
Persoana care va fi numita Adminstrator in firma se va deplasa personal la un Notar Public pentru a da Specimenul de semnatura, care va fi depus ulterior la dosarul pentru infiintarea firmei. Cost aproximativ: 50 RON.
Citeste si: LISTA DATORNICILOR LA STAT, IMORALA SI INDISCRETA? Pe cand o lista cu datoriile Fiscului fata de contribuabili
Lista persoanelor cu datorii la stat, publicata de ANAF. Pe lista rusinii sunt peste 187.000 de romani
Depunerea actelor si inregistrarea la Registrul Comertului
Cand dosarul este complet, acesta se depune la Registrul Comertului de pe langa tribunalul in a carui raza se va afla sediul societatii, pentru efectuarea inmatricularii societatii. Aici sunt completate formularele tip O.N.R.C., care vor fi anexate la dosar: Cerere, Declaratie pe proprie raspundere, Anexa- Vector Fiscal.
Judecatorul delegat de Tribunalul teritorial verifica legalitatea actelor depuse si dispune autorizarea inmatricularii societatii; se transmite spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei incheierea judecatorului delegat.
Ridicare acte
Registrul Comertului va elibera urmatoarele acte care vor atesta infiintarea firmei tale:
» Certificatului de inregistrare a firmei
» Hotararea tribunalului judecatoresc de pe langa Oficiul National al Registrului Comertului
» Certificatul constatator.
ETAPE ULTERIOARE INFIINTARII FIRMEI
Obtinerea stampilei – aveti nevoie de copii dupa actele societatii, delegatie pentru reprezentantul firmei si de o copie dupa cartea de identitatea a acestuia.
Deschiderea contului bancar – chiar daca ati varsat capitalul social la o banca aleasa de dumneavoastra si aveti un cont acesta este temporar si este deschis in scopul exclusiv al deschiderii firmei, nu este un cont curent deci nu puteti tranzactiona prin intermediul acestui cont. Astfel, in termen de 15 zile de la obtinerea certificatului constatator trebuie sa mergeti la banca respectiva cu chitantele originale ( emise de banca ) si cu actele societatii. Daca depasiti acest termen de 15 zile banca isi rezerva dreptul de a va cere un certificat constatator la zi, ceea ce inseamna un nou drum la Oficiul Registrului Comertului, o noua taxa si o noua perioada de asteptare.
Obtinerea actelor ulterioare infiintarii firmei necesare pentru desfasurarea legala a activitatii ( facturier, chitantier etc.). Aveti nevoie de copii dupa actele societatii, delegatie pentru reprezentantul firmei si de o copie dupa cartea de identitatea a acestuia. Durata de obtinere a acestora poate varia intre cateva zile si cateva saptamani.
Declaratia de inregistrare fiscala se depune la Administratia Financiara competenta in termen de 30 de zile de la data infiintarii societatii.
In caz ca ati deschis o firma fara activitate la sediul social ales urmeaza a va deschide un punct de lucru intr-o alta locatie, lucru pentru care veti depune o declaratie de incepere a activitatii, un act modificator, actul constitutiv „la zi” si contractul de proprietate, inchiriere etc asupra spatiului unde doriti sa deschideti punctul de lucru.
Angajarea unui contabil pentru a va efectua cel putin servicii de contabilitate primara si pentru a va relationa corect si legal cu structurile statului.
Obtinerea de asistenta juridica de specialitate pentru contractele societatii, pentru negocierile din cadrul intalnirilor de afaceri sau pentru asistenta juridica permanenta.