Comisia Iordache a finalziat, luni, modificările la Codul Penal și a redefinit amendamentul cu cea mai mare miză: abuzul în serviciu. Astfel, a fost aprobată propunerea PSD care pornește de la forma înaintată de Ministerul Justiției: prag de 1 900 lei, nivelul unui salariu minim brut pe economie, iar fapta să fie săvârșită pentru sine, rude sau afini până în gradul II, și nu pentru terți, cum prevedea până acum legea.
Concret, USR susține că Dragnea ar urma să scape de dosarul ”Bombonica”, prin această prevedere, pentru că nu a săvârșit fapta ”pentru sine, o rudă sau un afin, ci pentru partid”. PSD a redus și pedeapsa pentru abuz în serviciu: închisoare de la 2 la 5 ani sau amendă, față de inchisoarea de la 2 la 7 ani, cum e în forma actuală. Realitatea.net a redat live text, cele mai importante modificări din comisie. În galeria articolului se regăsește și documentul de lucru al comisiei.
Iti recomandam si: Comisia Iordache a adoptat modificarea articolului 297 din Codul Penal cu privire la infractiunea de abuz in serviciu
Reactia DNA la modificarile aduse la Codul Penal privind abuzul in serviciu
Comisia Iordache a votat raportul cu modificările la Codul Penal, într-o ședință tensionată, care a durat 7 ore. Au fost 15 voturi ”pentru”, 7 ”împotrivă”. Cea mai importantă modificare a fost redefinirea abuzului în serviciu, care duce la dezincriminarea a o serie de fapte. După ce comisia a dat raportul pe Codul Penal, PNL a anunțat că îl va contesta la CCR, iar USR a declarat că prin aceste modificări s-a dat liber la ”marea prăduială”. Procedural, după ce comisia a adoptat și raportul, Codul Penal intră marți la vot, în Senat.
Florin Iordache: Abuzul în serviciu nu era o miză pentru PSD
După ședința comisiei referitoare la abuzul în serviciu, Florin Iordache a spus că s-a ţinut cont de cele două decizii CCR cu privire la infracţiune, reiterând că nu prejudiciul era important pentru PSD, la fel cum nici redefinirea abuzului în serviciu nu a fost o miză.
“Am ţinut cont de cele două hotărâri ale CCR care ne cereau să definim foarte clar abuzul în serviciu. Pentru noi, în acest moment, nu neapărat prejudiciul era cel mai important. Pentru că aţi văzut că atunci când discutăm de un prejudiciu a fost acel prag minimal stabilit de Ministrul Justiţiei. Am dorit să stabilim foarte clar că acel funcţionar public, atunci când în atribuţiile sale are o lege sau o Ordonanţă sau o Ordonanţă de urgenţă şi trebuie să îndeplinească anumite atribuţii şi în atribuţiile sale de serviciu încalcă voit, că încalcă pentru a obţine un anumit folos material, acea persoană trebuie să răspundă. (…) A trebuit să definim (abuzul în serviciu – n.r.), dar nu a fost o miză pentru noi abuzul în serviciu. Abuzul în serviciu este un articol ca oricare altul în Codul penal”, a mai spus deputatul.
Cele mai importante modificări din Codul Penal
1. Redefinirea abuzului în serviciu a fost, de departe, cea mai importantă modificare, prin care o largă serie de fapte de abuz în serviciu ar urma să fie dezincriminate. Adică vorbim de abuz în serviciu dacă fapta a fost făcută ”în scopul de a obţine pentru sine, soţ, rudă sau afini până la gradul II inclusiv, un folos material necuvenit”. Concret, dacă un primar acordă un contract unei firme care nu aparține unei rude de grad II sau afin, ci unui prieten de familie sau unei rude îndepărtate, fapta nu mai este abuz în serviciu.
2. Mai mult, dispozițiile articolului privind abuzul în serviciu nu se aplică în cazul elaborării, emiterii și aprobării actelor adoptate de Parlament sau Guvern.
3. Neglijența în serviciu a fost aborgată. Concret, vorbim de fapte de care funcționarii sunt exceptați. Spre exemplu, dacă intocmesc greșit contracte sau dacă documentația nu este corespunzătoare.
4. S-au redus termenele de prescripție pentru infracțiuni.
5. Confiscarea extinsă a fost redefinită.
6 Favorizarea făptuitorului nu se pedepsește nici dacă este săvârșită de un afin până la gradul doi (cumnați, socrii). Până acum era vorba doar de membri de familie. Totodată, emiterea de acte normative nu constituie infracțiune de favorizare a făptuitorului
7. A fost redefinit și grupul infracțional organizat, astfel încât nu constituie grup infracţional organizat grupul format ocazional în scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infracţiuni şi care nu are continuitate
8. Dacă un funcționar public se referă la un suspect ca și cum ar fi deja condamnat va fi condamnat cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
9. Dezvăluirea, fără drept, de informaţii dintr-o cauză penală, atunci când această interdicţie este impusă de legea de procedură penală, se pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.Dacă fapta este săvârșită de un magistrat sau de un reprezentant al organului de urmărire penală, pedeapsa se majorează cu jumătate.
10. Mituitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai târziu de 1 an de la data săvârşirii acesteia
11. Este considerat trafic de influență doar dacă infracțiunea vizează „foloase materiale”, nu „foloase”, așa cum este acum.