-3.7 C
România
13 februarie 2025
AFERIM, un film de Radu Jude, concurent puternic la Festivalul de la Berlin 2015
Filme

AFERIM, un film de Radu Jude, concurent puternic la Festivalul de la Berlin 2015. INTERVIU. TRAILER AFERIM

Filmul „Aferim!” de Radu Jude – selectat in competitia oficiala a prestigiosului Festival International de Film de la Berlin, a avut saptamana aceasta premiera mondiala in capitala Germaniei. Actorul principal al productiei, Teodor Corban, este nominalizat la premiul de interpretare masculina, Ursul de Argint, pentru care se bate cu nume mari ale filmului mondial, precum Christian Bale sau James Franco. Regizorul Radu Jude este in competitie la Berlin cu nume mari ale cinematografiei mondiale, printre care Werner Herzog, Terrence Malick, Peter Greenaway si Jafar Panahi. Trofeele vor fi decernate in cadrul ceremoniei care va avea loc sambata seara, la Berlinale Palast.

Juriul Berlinalei 2015 (5 – 15 februarie) este format din regizorul Darren Aronofsky (SUA), Daniel Brühl (actor, Germania), Bong Joon-ho (regizor, Coreea de Sud), Martha De Laurentiis (producator, SUA), Claudia Llosa (regizor, Peru), Audrey Tautou (actrita, Franta) si Matthew Weiner (producator/scenarist, SUA).

„Aferim!” se desfasoara in tara romaneasca a inceputului de secolul al XIX-lea. Un zapciu, un fel de politist din vremurile noastre, interpretat de Teodor Corban, insotit de fiul sau ‘cauta un rob fugar’. Productia nu a fost deloc usoara. A fost necesar, printre altele, sa fie reconstituite interioare, costume, atmosfera de acum doua secole – povesteste regizorul Radu Jude la TVR, iar toate astea costa bani.

Lung metrajul „Aferim!” de Radu Jude se numara printre cele 9 filme pe acre prestigioasa revista americana „IndieWire ” le recomanda la Festivalul International de Film de la Berlin. „Aferim” vine pe ecranele din Romania la inceputul lunii martie.

Jude, despre „Aferim” – o legatura dintre trecut si prezent, realitati ce se perpetueaza

Radu Jude, regizorul filmului „Aferim!”, selectat in competitia Festivalului de la Berlin 2015, a spus intr-un interviu acordat agentiei Mediafax ca si-a dorit in aceasta pelicula sa infatiseze legatura dintre trecut si prezent si modul in care realitati sociale si politice din secolul XIX se perpetueaza.

Regizorul Radu Jude vorbeste in interviul citat despre operele literare care l-au inspirat in realizarea filmului „Aferim!”, dar si despre provocarea de a pune in scena o serie de episoade istorice. „Un film incearca intotdeauna sa creeze un efect de real, asta tine de mecanismul de functionare a cinematografului, or, in cazul unui film istoric, problema se pune putin diferit, pentru ca tu, ca spectator, stii tot timpul ca ceea ce vezi acolo este o realitate construita de cineast, de regizor, de la A la Z; si asta e o problema reala, cred: cum ii comunici spectatorului faptul ca ceea ce vede nu este o realitate, ci o constructie cat se poate de artificiala, care merita luata in seama, dar si interogata, pusa in discutie”, spune Radu Jude.

Citeste si: TOP 10 FILME BAZATE PE FICTIUNE

„Aferim!”, despre care presa internationala de profil a relatat ca este „o lectie aspra de istorie, usurata de umorul deocheat si de elementele westernului clasic”, este un film istoric, a carui actiune are loc in tara Romaneasca a inceputului de secol XIX, unde un zapciu insotit de fiul sau cauta un rob fugar.

Jude povesteste ca ideea filmului „Aferim!” a fost de a cauta „ceva” despre legaturile dintre trecut si prezent, dar si despre cum „lucrurile curg dintr-una in alta” si despre cum „niste realitati sociale, politice din secolul XIX se perpetueaza”.

„Este cumva o constructie artificiala, pentru ca nu am avut acces la intreg trecutul, ci doar la urme ale trecutului. impreuna cu Florin Lazarescu, Constanta Vintila-Ghitulescu, consultantul nostru istoric, am inceput sa citesc foarte multe carti, literatura, documente din secolul al XIX-lea, pentru ca este singura modalitate prin care poti avea o idee despre ceea ce s-a intamplat in trecut”, a declarat Radu Jude la Festivalul International de Film de la Berlin.

Pe de alta parte, Radu Jude crede ca ceea ce se intampla in prezent cu comunitatea roma din Romania are legatura cu inrobirea acestei etnii in tara Romaneasca, spunand ca „sute de ani de sclavie trebuie sa lase niste urme”.

In privinta regiei si a scenariului, cineastul semnandu-le pe amandoua, Jude este de parere ca lucreaza „la fel de aplicat si la fel de interesat” in ambele cazuri. „Daca scenariul acesta ar fi fost scris de altcineva in forma aceasta, as fi putut doar sa il regizez, desigur. Exista scenaristi buni in Romania, exista oameni care scriu bine si Florin Lazarescu este unul dintre ei, dar imi doresc sa particip la tot procesul acesta de creatie a filmului. Mi se pare important, incerc sa vin cu propria mea viziune, atata cata e”, mai spune regizorul.

TRAILER AFERIM:

Prezentam mai jos interviul acordat agentiei de presa Mediafax de regizorul Radu Jude:

Reporter: Ati dorit initial sa faceti un film despre Revolutia de la Ploiesti din 1870 si ati ajuns la 1835, in tara Romaneasca. De unde a pornit si cum ati ajuns la acest episod din istorie?

Radu Jude: Nu e un proces pe care sa mi-l amintesc in detaliu. Ideea era aceasta: sa caut ceva despre legaturile dintre trecut si prezent si despre cum lucrurile curg dintr-una in alta si despre cum niste realitati sociale, politice din secolul XIX se perpetueaza; chiar daca in forme diferite, esenta lor poate ramane prezenta si in zilele noastre.

Reporter: Spuneati ca ceea ce se intampla acum cu comunitatea roma din Romania are baze in ceea ce s-a intamplat in trecut.

Radu Jude: Cred ca este adevarat, macar in parte. Pana la urma, asa cum noua ne place sa spunem ca multe dintre problemele pe care le avem vin din faptul ca tarile Romane au fost tot timpul in conflict cu Imperiul Otoman, tot timpul la intersectia marilor conflicte si asta a avut repercusiuni asupra istoriei noastre, de ce nu am accepta ca lucrurile pot sta la fel si in cazul minoritatii rome? Sute de ani de sclavie trebuie sa lase niste urme.

Reporter: De ce credeti ca nu a fost tratat mai mult pana acum acest episod al sclaviei romilor?

Radu Jude: Nu stiu motivele. intr-un fel, „tiganiada” a lui Ioan Budai-Deleanu atinge in treacat subiectul acesta, dar, pe de alta parte, tin minte ca, in liceu, cand am studiat „tiganiada”, nu am avut profesori care sa vorbeasca despre realitatea aceasta sociala, ci doar despre partea strict estetica, literara a epopeei. La fel, am recitit „Ciocoii vechi si noi” a lui Filimon, apar si acolo sclavi romi, nici nu tineam minte acest aspect…

Reporter: La Cannes ati prezentat „Trece si prin perete”, adaptare dupa Cehov. Aveti o legatura deosebita cu literatura. si in „Aferim!” o parte din documentare a fost realizata din literatura. Care sunt operele care v-au inspirat pentru acest lungmetraj?

Radu Jude: in ce priveste structura, povestea si anumite situatii narative, literatura mi-a folosit mai putin, temele abordate in film nu prea exista in literatura. Dar replicile pe care personajele le spun sunt luate intr-adevar din surse literare: Iordache Golescu, Anton Pann, de la Creanga am mai luat cate ceva. si de la Budai-Deleanu, din multi scriitori. si din Nicolae Filimon, de la Filimon chiar mai mult. imi place foarte mult Filimon. Procedeul nu este nou, desi poate fi numit postmodern, intr-o oarecare masura. Gasim asta si la Shakespeare, el are mereu personaje care spun replici apartinand de fapt lui Ovidius sau Terentius etc.

Reporter: Chiar si in „Aferim!”, in momentul in care Constandin ridica acel craniu si tine un monolog, nu este o replica din Shakespeare?

Radu Jude: Situatia este din Shakespeare, dar replica este luata mot-a-mot dintr-o carte populara, „Alexandria”.

Reporter: „Aferim!” a fost un proiect greu de realizat, de la filmarea alb-negru pana la finantarea filmului. Ce v-a motivat sa duceti la bun sfarsit proiectul?

Radu Jude: Odata inceput… (…) As fi renuntat daca lucrurile nu s-ar fi rezolvat bine, dar aici Ada Solomon, producatoarea filmului, a avut un rol esential, calitatile ei au contat enorm in obtinerea finantarii necesare.

Reporter: Fiind si regizor si coscenarist, care dintre cele doua vi s-a parut mai greu de realizat?

Radu Jude: Nu pot sa gandesc in termeni de dificultate. Mi se pare ca tine de profesia mea, pur si simplu. Fac ambele lucruri la fel de aplicat si la fel de interesat. Daca scenariul acesta ar fi fost scris de altcineva in forma aceasta, as fi putut doar sa il regizez, desigur. Exista scenaristi buni in Romania, exista oameni care scriu bine si Florin Lazarescu este unul dintre ei, dar imi doresc sa particip la tot procesul acesta de creatie a filmului. Mi se pare important, incerc sa vin cu propria mea viziune, atata cata e. si atunci este important macar sa particip la scrierea scenariului, chiar daca este o adaptare literara. Nu are asta importanta, ca spuneai de scurtmetrajul dupa Cehov, am adaptat foarte mult. si in viitorul meu proiect, „Inimi cicatrizate”, am adaptat liber textele lui M. Blecher.

Reporter: Cum ati ajuns la numele filmului, „Aferim!”, si cum l-ati pastrat?

Radu Jude: Din aproape in aproape, citind textele acestea de secol XIX, am intalnit cuvantul, care are sensul de „bravo”, „de foarte bine”, l-am folosit in dialogurile din scenariu si, la un moment dat, mi s-a parut ca ar fi potrivit ca titlu. Spectatorul e imediat trimis catre istorie, catre trecut, fiind un cuvant extrem de putin uzitat; si in al doilea rand, prin faptul ca personajele rostesc cuvantul acesta tot timpul, poate capata o valoare de simbol: o lume care-si tot confirma si reconfirma valorile si optiunile.

Reporter: Au existat intrebari pe parcursul filmului care v-au „chinuit” efectiv, la care nu gaseati raspunsuri?

Radu Jude: Nu, intrebarea cea mai complicata a fost in cel fel poti pune in scena niste episoade istorice. Un film incearca intotdeauna sa creeze un efect de real, asta tine de mecanismul de functionare a cinematografului, or, in cazul unui film istoric, problema se pune putin diferit, pentru ca tu ca spectator stii tot timpul ca ceea ce vezi acolo este o realitate construita de cineast, de regizor, de la A la Z; si asta e o problema reala, cred: cum ii comunici spectatorului faptul ca ceea ce vede nu este o realitate, ci o constructie cat se poate de artificiala, care merita luata in seama, dar si interogata, pusa in discutie.

Reporter: Dupa proiectiile de miercuri de la „Aferim” vi se pare ca lungmetrajul a primit un aferim din partea publicului, din partea criticilor?

Radu Jude: Nu am stat la proiectie, am stat afara. Cronicile, am citit cateva, in revistele importante americane, lucrurile sunt mai degraba favorabile.

Reporter: Vorbind de cronici, spuneati ca perceptia despre premii este infantila. Totusi, ce inseamna pentru dumneavoastra un premiu?

Radu Jude: Nu perceptia este infantila, ci interesul care uneori se acorda mai mult unui premiu sau unei selectii intr-un festival etc. decat filmului sau operei in sine. Un premiu inseamna o sansa mai mare de a distribui bine filmul. Atat.

Reporter: De la „Morometii”, Luminita Gheorghiu si Victor Rebengiuc nu au mai jucat impreuna. Victor Rebengiuc are si o scena foarte dura in „Aferim!”. Personajele celor doi au fost realizate cu cei doi actori in minte sau ati hotarat ulterior actorii pentru cele doua personaje?

Radu Jude: Am vrut sa omagiez un film pe care il admir foarte mult, „Morometii”, de Stere Gulea.

Reporter: Lucrati la „Inimi cicatrizate”, o adaptare libera a textelor scriitorului Max Blecher, in special a romanului omonim. Ce a starnit interesul pentru a aduce pe marele ecran scrierile lui Blecher?

Radu Jude: Blecher e un mare scriitor, cred ca „intamplari in irealitatea imediata” este o capodopera. Cat despre „Inimi cicatrizate”, e un roman pe care il iubesc, l-am citit in adolescenta. Acum vreo trei ani, prietenul meu Dan Nicolaescu mi-a recomandat sa ecranizez cartea, am recitit-o si mi s-a parut ca poate fi adaptata bine intr-un film. E o poveste despre suferinta, iubire, demnitate si moarte; dar, mai ales, sper ca filmul sa il faca pe Blecher mai cunoscut publicului larg.

Regizorul Radu Jude este in competitie la Berlin cu nume mari ale cinematografiei mondiale, printre care Werner Herzog, Terrence Malick, Peter Greenaway si Jafar Panahi.

Juriul Berlinalei 2015 (5 – 15 februarie) este format din regizorul Darren Aronofsky (SUA), Daniel Brühl (actor, Germania), Bong Joon-ho (regizor, Coreea de Sud), Martha De Laurentiis (producator, SUA), Claudia Llosa (regizor, Peru), Audrey Tautou (actrita, Franta) si Matthew Weiner (producator/scenarist, SUA).

Trofeele vor fi decernate in cadrul ceremoniei care va avea loc sambata seara, la Berlinale Palast.

Radu Jude este regizorul scurtmetrajelor castigatoare a numeroase premii „Lampa cu caciula” si „Alexandra”. Lungmetrajul de debut, „Cea mai fericita fata din lume” a fost distins cu premiul CICAE la Festivalul de la Berlin, premiul FIRESCI la Festivalul de la Sofia, premiul pentru cel mai bun scenariu la B-EST International Film Festival si premiul FIPRESCI la IndieLisboa. Cel de-al doilea lungmetraj realizat de Radu Jude, „Toata lumea din familia noastra”, a fost proiectat in premiera mondiala la Festivalul International de Film de la Berlin, in sectiunea Forum. „Toata lumea din familia noastra” a obtinut, printre altele, marele premiu al Festivalului de la Sarajevo, marele premiu Bayard d’Or si premiul pentru cel mai bun actor la Namur IFF, marele premiu la CinEast IFF, trofeul Festivalului International de Film Anonimul, premiul Zilelor Filmului Romanesc la TIFF si premiul pentru regie, precum si premiul publicului la B-EST IFF.

Articole asemănătoare

Centenarul Filmului Romanesc a pornit de la Iasi si va ajunge in 85 de localitati din Romania si 15 din Rep. Moldova

Ioana Badulescu

OSCAR 2020. Lista completa a filmelor nominalizate la premiile Oscar care vor fi decernate pe 9 februarie

Lucy Ionesco

De Craciun, Florin Piersic jr. revine pe scena Teatrului National cu o reprezentatie speciala

Lucy Ionesco