Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va opera, din 11 ianuarie, “Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare”, scopul fiind acela de a lupta impotriva finantarii terorismului.
Programul de monitorizare vizeaza conturile bancare si virtuale ale persoanelor fizice si juridice. Bancile si alte entitati care opereaza conturi financiare vor fi obligate ca in termen de 10 zile de la intrarea in vigoare a Registrului, de pe 11 ianuarie, sa dea Fiscului toate datele clientilor.
De supravegherea directa a tranzactiilor se va ocupa Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB).
Guvernul Romaniei a emis o ordonanta de urgenta in acest scop in data de 1 iulie 2020, respectiv OUG 111/2020. Documentul aduce legislatia romaneasca la cea europeana anti-terorism. Actul introduceun aspect important, in premiera, definitia romaneasca a unei monede virtuale.
ANAF anunta noi reglementari privind inspectia fiscala
“Moneda virtuala inseamna o reprezentare digitala a valorii care nu este emisa sau garantata de o banca centrala sau de o autoritate publica, nu este in mod obligatoriu legata de o moneda instituita legal si nu detine statutul legal de moneda sau de bani, dar este acceptata de catre persoane fizice sau juridice ca mijloc de schimb si poate fi transferata, stocata si tranzactionata electronic”.
Ceea ce inseamna ca ANAF va monitoriza inclusiv acest fel de tranzactii. La fel de important este definirea termenului de “portofel virtual”, folosit pe scara larga in prezent mai ales de catre furnizorii de telefonie.
Conform unui comunicat de presa ANAF emis anul trecut, in registrul conturilor bancare vor aparea urmatoarele informatii: – datele de identificare ale contului si ale clientului titular; – datele de identificare ale persoanelor care detin drept de semnatura pentru conturile deschise sau pretind ca actioneaza in numele clientului; – datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client; – datele de identificare ale concesionarului casetei de valori. Tot statul are acces la contul tau Informatiile din registru vor putea fi accesate inclusiv de autoritatile fiscale locale, dar si de alte autoritati publice.
Reglementarile ANAF mai prevad ca autoritatile publice centrale si locale vor avea acces la informatiile din registru in baza unor protocoale incheiate, la cerere, cu ANAF, in vreme ce organele de urmarire penala si Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor vor avea acces automat.