ANAF vrea sa reduca numarul de formulare si declaratii fiscale. Simplificarea Declaratiei Unice si reducerea frecventei de depunere la firme se numara printre prioritati

Cristiana Petrariu Bota
By Cristiana Petrariu Bota decembrie 18, 2019 20:01

ANAF vrea sa reduca numarul de formulare si declaratii fiscale. Simplificarea Declaratiei Unice si reducerea frecventei de depunere la firme se numara printre prioritati

ANAF vrea sa reduca numarul de formulare si declaratii fiscale. Simplificarea Declaratiei Unice, reducerea frecventei de depunere la firme si acordarea de facilitati fiscale la plata obligatiilor fiscale pentru bunii platitori se numara printre prioritatile pe care le va avea in vedere Administratia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).

Astfel, o parte dintre actiunile prioritare ale ANAF pentru anul urmator, dar care figureaza ca actiuni prioritare si pentru perioada 2021-2023 sunt reducerea numarului de formulare si declaratii, precum si reducerea frecventei de depunere la firme, simplificarea Declaratiei Unice pentru persoane fizice, depunerea electronica a tuturor declaratiilor fiscale, acordarea de asistenta din initiativa organelor fiscale pe teme ce decurg din constatari ale organelor de control, acordarea de facilitati fiscale la plata obligatiilor fiscale pentru bunii platitori, aplicarea graduala, in functie de comportamentul firmei, a instrumentelor de notificare, mediere, control inopinat si inspectie fiscala.

Actiuni prioritare pentru ANAF 

Stimularea conformarii voluntare la declarare si la plata simplificarea procedurilor de administrare fiscala pentru sustinerea conformarii voluntare la declararea obligatiilor fiscale, prin: reducerea numarului de formulare si declaratii, reducerea frecventei de depunere la persoane juridice, simplificarea Declaratiei Unice pentru persoane fizice, depunerea electronica a tuturor declaratiilor fiscale, evaluarea calitatii serviciilor fiscale din perspectiva contribuabililor pe baza chestionarului de evaluare, acordarea de asistenta din initiativa organelor fiscale pe teme ce decurg din constatari ale organelor de control din cadrul ANAF; crearea conditiilor tehnice si procedurale pentru plata obligatiilor fiscale prin instrumentele bancare; acordarea de facilitati fiscale la plata obligatiilor fiscale pentru bunii platitori; mediatizarea celor mai buni platitori de impozite si taxe.

Imbunatatirea cadrului metodologic si procedural necesar diminuarii subdeclararii impozitelor, taxelor si contributiilor dezvoltarea unui program de pregatire modular pentru inspectia fiscala; dezvoltarea, impreuna cu MFP, a unui sistem de solutii individuale anticipate, pentru domenii fiscale complexe; dezvoltarea si realizarea programului de conformare, prin efectuarea de verificari ale situatiei fiscale personale asupra veniturilor persoanelor fizice selectate pe baza analizei de risc, atat din grupul persoanelor fizice cu averi mari (PFAM) cat si din grupul persoanelor fizice cu risc fiscal (PFRF).

Initierea inspectiilor fiscale in concordanta cu planul BEPS (Base Erosion Profit Shifting) si directiva ATAD – reglementari Europene si internationale privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale; Identificarea la nivel national a persoanelor afiliate, inventarierea tranzactiilor susceptibile a fi verificate in domeniul preturilor de transfer si notificarea acestor contribuabili in scopul corectarii/rectificarii declaratiilor fiscale. Intensificarea verificarilor in acest domeniu, monitorizarea si evaluarea rezultatelor activitatii de inspectie fiscala; Imbunatatirea relatiei cu contribuabilii Asigurarea unui dialog eficient cu contribuabilii prin intermediul Consiliului Consultativ al ANAF, un grup de lucru constituit la nivelul ANAF, avand rolul de a sprijini procesul decizional si operational al conducerii institutiei si de a asigura un dialog eficient cu contribuabilii.

Cresterea calitatii serviciilor destinate contribuabililor implementarea/extinderea unor noi servicii pentru contribuabili (seminare web – webinar, serviciul programari on-line); dezvoltarea etapizata a call-center-ului; implementarea la nivel national a sistemului de gestionare a cozilor si a conceptului de ghiseu unic; imbunatatirea activitatii de solutionare in termen legal a deconturilor TVA negative cu optiune de rambursare; elaborarea unei noi proceduri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA, cu optiune de rambursare (DNOR), care sa asigure reducerea semnificativa a DNOR-urilor ce se solutioneaza cu control anticipat. Reducerea costurilor de conformare ale contribuabililor o diminuarea costurilor de conformare prin diminuarea complexitatii cadrului administrativ si incurajarea declararii electronice; dezvoltarea functionalitatilor Spatiului Privat Virtual si mediatizarea serviciului; dezvoltarea serviciului Patrimven; accelerarea procesului de informatizare a relatiei dintre ANAF si contribuabil.

Maximizarea implicarii ANAF in stabilirea cadrului legal in vederea eficientizarii activitatii de administrare Transformarea executarii silite in proces investigativ.

Restructurarea ANAF astfel incat aceasta institutie sa sa devina eficienta in combaterea evaziunii fiscale si sa promoveze principiul conformarii voluntare in relatia cu contribuabilii: evaluarea si revizuirea modului de functionare a ANAF pe principiile eficientei si eficacitatii; reformarea managementului si a sistemului de evaluare a performantei in contextul alocarii juste a resurselor de catre ANAF catre organele fiscale subordonate; infiintarea la nivelul aparatului propriu al ANAF a Directiei generale de analiza de risc.

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.