ASIGURARE RCA – NOILE PRETURI RCA 2016. Noile tarife RCA au fost anuntate, zilele trecute, de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), insa daca nivelul politeti RCA ramane in aceasta formula, atunci Romania ar putea intra in infrigement cu Uniunea Europeana (UE). Raportul cu privire la determinarea tarifelor de prima maxime pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru pagube produse tertilor prin accidente de vehicule a fost aprobat, saptamana trecuta, de Consiliul ASF. Tarifele maxime RCA stabilite de ASF vor fi transmise Ministerului Finantelor Publice, iar mai apoi vor intra spre aprobare in sedinta de Guvern.
ASF precizeaza ca formula de calcul a politei RCA cuprinde, printre altele, frecventa daunelor, dauna medie, daunele intamplate, dar neraportate (IBNR), cheltuielile de achizitie si administrare, precum si incarcarea de Bonus/Malus (15%) si cota de profit (1%).
Intre timp, Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) atrage atentia ca Romania risca, in orice moment procedura de infrigement din partea Uniunii Europene, dar si amenzi aplicate statului roman, care vor fi suportate de catre cetateni prin taxe si impozite, din cauza nivelului ridicat de cost al politei RCA. Detalii privind pozitia ASSAI aflati in a doua parte a articolului.
ASIGURARE RCA – NOILE PRETURI RCA 2016. NOILE TARIFE RCA ANUNTATE DE ASF
ASF a anuntat ca transportatorii ar putea plati o prima RCA de maximum 7.534 de lei pentru un autovehicul de transport marfa cu masa peste 16 tone in timp ce pentru autovehiculele de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri prima maxima va fi de 6.600 lei.
Vezi si: TAXA AUTO 2016 dispare, dar va fi inlocuita cu alte doua taxe
MODIFICARI LA EXAMENUL PENTRU PERMISUL AUTO! Ca sa fii sofer iti trebuie minim 10 clase. Modificari si pentru scolile de soferi
In cazul persoanelor fizice, pentru un autovehicul cu o capacitate cilindrica intre 1.201-1.400 cmc, al carui posesor are varsta cuprinsa intre 31 si 40 de ani, tariful de prima maxim este de 610 lei.
Tarifele maxime stabilite de ASF, potrivit legii, vor fi transmise Ministerului Finantelor Publice, care le va supune aprobarii Guvernului.
„Tarifele de prima RCA maxime au fost determinate pe baza metodologiei adoptate de Consiliul ASF pe data de 5 octombrie, in urma unui proces de consultare publica, iar calculele respecta atat prevederile OUG 54/2016, cat si practicile actuariale general acceptate in industria asigurarilor”, sustine ASF.
Potrivit ASF, formula de calcul cuprinde frecventa daunelor, dauna medie, daunele intamplate, dar neraportate (IBNR), inflatia daunelor si incarcarea de siguranta, care determina prima de risc, la care se adauga cheltuielile de achizitie si administrare, fixe si variabile, precum si incarcarea de Bonus/Malus (15%) si cota de profit (1%).
Cheltuielile de achizitie si administrare ale societatilor de asigurare cuprind o cota de 25%, in care intra contributiile asiguratorilor la fondurile de garantare si compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele strazii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu retelele de distributie si/sau intermediarii din piata (brokeri) – 10%, costul de capital de circa 2% si cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adauga o cota fixa de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., in suma de 70 lei per unitate de expunere, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru persoanele juridice, se precizeaza in documentul remis de ASF.
Patronatele din transporturile rutiere UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI au acuzat Autoritatea de Supraveghere Financiara ca nu a respectat termenii intelegerilor din 14 si 15 septembrie si au solicitat Guvernului sa intervina pentru aplicarea Ordonantei privind tarifele maximale ale RCA, astfel incat piata sa se deblocheze.
Acestia acuzau faptul ca ASF a stabilit un tarif maxim de 7.960 lei/an pentru autoutilitare peste 16 tone fata de 7.500 lei conform protocolului semnat, prin includerea in calculul tarifelor maximale a unei cote de 30% pentru cheltuieli de administrare, si nu 25% cum a fost stabilit in data de 14 septembrie 2016 la Guvern.
In aceste conditii, transportatorii au solicitat Guvernului si ASF masuri urgente pentru aplicarea OUG 54/14.09.2016 astfel incat incepand cu data de 20 octombrie sa produca efectele necesare deblocarii pietei RCA prin aplicarea tarifelor de prima maximale pentru urmatoarele 6 luni.
Pe de alta parte, Consiliul Concurentei a anuntat, recent, ca va analiza proiectul de Hotarare de Guvern privind plafonarea tarifelor RCA, insa nu pentru a verifica daca sunt corecte calculele, ci pentru a se incredinta ca mecanismul astfel stabilit nu va crea discriminari pe piata.
Romania risca sa intre in infrigement
Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) atrage atentia ca Romania risca, in orice moment procedura de infrigement din partea Uniunii Europene, dar si amenzi aplicate statului roman, care vor fi suportate de catre cetateni prin taxe si impozite, din cauza nivelului ridicat de cost al politei RCA.
„ASF a redus, in data de 17 octombrie 2016, pretul RCA cu 40% pentru transportatori (pret plafonat la 7.534 lei) si a majorat cu 31% pretul RCA pentru persoanele fizice (de la 466 de lei la 610 lei). Decizia de plafonare a tarifelor RCA, desi rezolva pe termen scurt problema pretului RCA pentru transportatori, are ca efect defavorizarea persoanelor fizice (…) pretul RCA pentru tineri a crescut cu peste 300%, de la un cost de aproximativ 585 de lei, in luna iunie 2014, la 1.760 lei in luna februarie 2016. Din cauza pretului prohibitiv al politei RCA, nivelul de asigurare al parcului auto national scade aproape de 70%, situatie cauzata in special, de nivelul ridicat de cost al politei RCA. România risca, in orice moment, sanctiuni de infringement din partea UE, amenzi colosale aplicate statului roman si suportate tot de catre cetateni, prin taxe si impozite”, se arata in comunicat.
Cei de la ASSAI sustin ca produsul RCA a cunoscut, in 2016, cea mai mare crestere de pret (24%) dintre toate produsele comercializate in Romania din ultimul an, acesta avand si caracter obligatoriu.
„Pentru a reduce numarul de reclamatii, ASF a emis Norma 24/2014 care limita accesul pagubitilor RCA de a le fi analizate reclamatiile adresate catre ASF, in cazul in care reclamatiile erau transmise prin reprezentanti legali ai acestora. Curtea de Apel Bucuresti corecteaza norma ASF prin solutia data in dosarul nr. 5430/2/2015, pronuntata in data de 03.02.2016. in urma unui proces câstigat in instanta de catre un service auto, pagubitii RCA pot adresa din nou reclamatii la ASF prin intermediul mandatarilor, drept ce le-a fost furat in mod abuziv de catre ASF, timp de un an si 3 luni”, mai precizeaza ASSAI.
In plus, reprezentantii societatilor de service auto independente sustin ca, desi raportul Miliman a avut drept scop o radiografie a pietei asigurarilor, ASF refuza de peste 3 luni sa il dea publicitatii.
„Acest studiu a fost platit din bani publici, insa nu a fost facut niciodata public. Acest studiu infirma toate declaratiile asiguratorilor si ASF la unison, despre situatia reala a pietei de asigurari din România, prin care, ‘asiguratorii RCA, la fiecare 100 de lei incasati, au costuri de 130 de lei”, mai precizeaza ASSAI.
In data de 17 octombrie, ASF anunta, intr-un comunicat de presa, ca transportatorii vor plati o prima RCA de maximum 7.534 de lei pentru un autovehicul de transport marfa cu masa peste 16 tone, in timp ce pentru autovehiculele de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri prima maxima va fi de 6.600 lei.
In cazul persoanelor fizice, pentru un autovehicul cu o capacitate cilindrica intre 1.201-1.400 cmc, al carui posesor are vârsta cuprinsa intre 31 si 40 de ani, tariful de prima maxim este de 610 lei.