Bugetul pe 2019 a fost publicat de Ministerul Finantelor. Documentul va fi aprobat sambata in Guvern, iar saptamana viitoare va fi dezbatut in Parlament

Cristiana Petrariu Bota
By Cristiana Petrariu Bota februarie 1, 2019 10:45

Bugetul pe 2019 a fost publicat de Ministerul Finantelor. Documentul va fi aprobat sambata in Guvern, iar saptamana viitoare va fi dezbatut in Parlament

Ministerul Finantelor a publicat, joi seara, proiectul de buget pe 2019, cu mai bine de doua luni intarziere fata de termenul prevazut de lege. Bugetul de stat pe 2019 este construit pe un deficit bugetar cash pe anul 2019 de 2,55% din PIB, iar deficitul ESA la 2,57% din PIB, potrivit proiectului de buget afisat, joi seara, de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Cifrele arata un PIB de 1.022 miliarde de lei, o rata a inflatiei de 2,8% si deficit bugetar pe cash estimat la 2,55% din PIB. Tinta de crestere economica este de 5,5%.

Anul 2019 este „primul an in care incepe ajustarea deficitului bugetar, respectiv o ajustare de 0,39 puncte procentuale in termeni ESA fata de anul 2018, care va continua pe orizontul 2020-2022, urmand ca acesta sa ajunga in anul 2022 la 1,8% din PIB, respectiv o ajustare de 0,77 puncte procentuale fata de anul 2019”, se arata in proiect.

Initial, acest proiect trebuia prezentat marti, dupa o luna de intarziere, conform unei declaratii a lui Dariu Valcov, consilierul pe probleme economice al premierului Viorica Dancila. A fost amanat din cauza discutiilor cu administratiile locale.

Veniturile bugetului sunt estimate la 341,4 miliarde de lei, respectiv 33,4% din PIB. Veniturile bugetului general consolidat proiectate pentru 2019 sunt estimate la 341,4 miliarde de lei, respectiv 33,4% din PIB. Cele mai mari venituri sunt inregistrate la contributiile de asigurari sociale, 11,5%, TVA, 6,8 %, accize 3%, impozit pe salarii si pe venit 2,3 % din PIB.

Cheltuielile sunt estimate la 367,5 miliarde lei, ceea ce reprezinta 35,9% din PIB. Cele mai mari ponderi in PIB le au cheltuielile cu asistenta sociala, cheltuielile de personal , cheltuielile cu bunuri si servicii, dar si cele cu investitiile, alianta guvernamentala sustinand ca acestea din urma ar urma sa fie de 46,8 miliarde de lei.

Cheltuielile cu asistenta sociala sunt estimate la 109,8 miliarde lei, respectiv 10,7% din PIB (se mentin la aceeasi pondere ca si in anul 2018); cheltuielile de personalar fi in suma de 102,5 miliarde lei (10% din PIB), pe fondul aplicarii Legii cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, insa pe orizontul de referinta se inregistreaza o traiectorie descendenta a ponderii acestora in PIB; cheltuielile cu bunuri si servicii sunt estimate la 46,5 miliarde lei (4,5% din PIB), in crestere cu 1,8 miliarde lei fata de cele efectuate in anul 2018 (din aceasta crestere 1,5 miliarde de lei reprezinta bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate); cheltuielile cu investitiile sunt preconizate la 46,8 miliarde lei (4,57 % din PIB), in crestere cu 12,5 miliarde lei fata de 2018, iar cheltuielile cu dobanzile aferente datoriei publice sunt estimate la 13,5 miliarde lei, au o pondere mai redusa in PIB de 1,3% in anul 2019 fata de 1,4% in anul 2018.

Pentru primarii care si-au aratat supararea in ultimele zile, guvernul sustine ca sunt alocari record. 11,1 miliarde lei din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale, cu 5,4 miliarde lei, respectiv 95%, mai mult decat s-a alocat in anul 2018. Aceasta suma se adauga la veniturile proprii ale unitatilor administrativ teritoriale care se vor incasa in anul 2019 precum si excedentele acumulate pana la sfarsitul anului 2018, in valoare de 13,1 miliarde lei dar si sumele defalcate din TVA pentru finantarea cheltuielilor descentralizate, adica 2,3 miliarde lei. 100% din impozitul pe venit colectat la bugetul de stat se repartizeaza bugetelor locale, respectiv 22,2 miliarde de lei, comparativ cu 71,5% (15 miliarde de lei) cat s-a repartizat in anul 2018.

10,9 miliarde de lei – totalul subventiilor de la bugetul de stat care se aloca prin bugetele unor ministere pentru investitii (PNDL, spitale, scoli, cofinantate proiecte finantate din fonduri europene, turism, mediu, etc.) si asistenta sociala si din bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate.

La fundamentarea sumelor alocate bugetelor locale s-au avut in vedere asigurarea: la Consiliile Judetene – minim 400 lei/locuitor la nivelul judetului, comparativ cu 250 lei/locuitor in anul 2018, la municipii (cu exceptia Municipiului Bucuresti), orase, comune – 1.200 lei/locuitor, comparativ cu 750 lei/locuitor in anul 2018.

De asemenea s-au stabilit plafoane minime de 2 milioane lei la comune, fata de 1 milion de lei in anul 2018, 6 milioane lei la orase, comparativ cu 3 milioane lei in anul 2018 si 20 milioane lei la municipii, de la 5 milioane lei in anul 2018.

Finantarea integrala din bugetul local a cheltuielilor de asistenta sociala aferente protectiei copilului si persoanelor cu handicap, precum si contributiile pentru personalul neclerical, in suma de 6,3 miliarde lei.

Presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu, a declarat la Digi24 ca sambata va fi aprobat proiectul de buget in Guvern, iar saptamana viitoare va fi dezbatut in Parlament.

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.