Campania electorala pentru alegerile locale din 5 iunie 2016 a inceput vineri, 6 mai. Candidaţii înscrişi în cursa electorală au la dispoziţie 30 de zile pentru a-i convinge pe alegători să-i voteze în 5 iunie. Este prima campanie electorala in care sunt interzise atat banner-ele sau spectacolele oranizate de candidati, cat si oferirea de galeti sau pixuri.
Campania electorală pentru alegerea primarilor şi a consilierilor locali şi județeni se va desfăşura începând cu 6 mai şi până pe 4 iunie, la ora 7:00. Începând cu această dată este interzisă propaganda electorală, adică afişarea, lansarea sau distribuirea materialelor electorale de orice tip.
Alegătorii se pot prezenta la urne duminică, 5 iunie, începând cu ora 07:00 şi pot să voteze până la ora 21:00. Alegerile locale 2016 care se vor desfăşura într-un singur tur de scrutin.
Un total de 279 de radiodifuzori – 159 de televiziuni şi 120 de radiouri – au anunţat CNA că vor reflecta în audiovizual, prin emisiuni de tip electoral, campania pentru alegerile locale din acest an. Printre televiziunile centrale care vor difuzeza emisiuni electorale: TVR, Antena 3, B1 TV, Realitatea TV, România TV, Digi 24 HD, Naţional 24 Plus, de asemenea şi Money News şi Estrada TV.
ALEGERI LOCALE 2016. Candidati PSD – UNPR la Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB)
Candidatii PNL, PMP si USB la Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB)
Reflectarea campaniei electorale în audiovizual va începe vineri, 6 mai 2016, şi se încheie în ziua de vineri, 3 iunie 2016, ora 07:00.
Reglementări în campania electorală
Candidaţii, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, precum şi cetăţenii au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, utilizarea televiziunii, radioului, presei și a celorlalte mijloace de informare în masă.
În timpul campaniei electorale se asigură candidaţilor, în mod nediscriminatoriu, spații corespunzătoare pentru a se întâlni cu alegătorii. Spațiile pot fi amplasate la sediul primăriei, în şcoli, universităţi, case de cultură, cămine culturale și cinematografe și se asigură pe bază de înțelegere cu privire la cheltuielile de întreținere.
Potrivit Legii 115/2015, este interzisă organizarea acţiunilor de campanie electorală în unităţile militare, precum şi în spațiile din şcoli şi universităţi în perioada de desfășurare a cursurilor.
Primarii sunt obligați ca, până la începerea campaniei electorale, să stabilească locuri speciale pentru afişaj electoral, ţinând seama de numărul partidelor politice, alianţelor politice şi alianțelor electorale care declară că depun liste de candidați, candidaturi pentru funcția de primar, cât şi de candidații independenţi.
Aceste locuri trebuie să fie situate în zone frecventate de cetăţeni, fără stânjenirea circulaţiei pe drumurile publice şi a celorlalte activităţi din localitățile respective.
ALEGERI LOCALE 2016. Deficit de experti electorali si operatori de calculatoare in sectiile de votare
Pe un panou electoral, fiecare partid politic ori candidat independent poate aplica un singur afiş electoral, fiind interzise afişele electorale care combină culori sau alte semne grafice astfel încât să evoce simbolurile naţionale ale României sau ale altui stat.
Primarul, cu sprijinul poliției locale sau cu sprijinul efectivelor MAI, asigură integritatea panourilor, afişelor electorale şi a altor materiale de propagandă electorală amplasate în locuri autorizate.
Singurele materiale de propagandă electorală permise în perioada campaniei sunt: afișe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură; afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură și vor fi amplasate în locurile speciale pentru afișaj; materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală online; broşuri, pliante şi alte materiale tipărite.
Potrivit legii, se interzice competitorilor politici să utilizeze în campania electorală bannere, mesh-uri, panouri publicitare, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule.
REGULI IN CAMPANIA ELECTORALA PENTRU ALEGERILE LOCALE DIN IUNIE 2016
Toate materialele de propaganda electorala aflate in spatiul public ar fi trebuit indepartate joi 5 mai, pana la ora 00.00, momentul inceperii campaniei electorale pentru alegerile locale din 5 iunie, a anuntat joi vicepresedintele AEP, Constantin Mituletu-Buica, potrivit Agerpres. Este prima campanie electorala in care sunt interzise atat banner-ele sau spectacolele oranizate de candidati, cat si oferirea de galeti sau pixuri.
„Interesul nostru, ca AEP, este ca toti competitorii electorali aflati in momentul de fata in competitia pentru alegerile locale sa stie ca in aceasta noapte trebuie sa dispara toate materialele de propaganda electorala aflate in spatiul public la aceasta ora. Incepand cu ora 00.00, toate aceste materiale pe care le vedeti in spatiul public sunt interzise, permise fiind doar afisele electorale cu dimensiunile stabilite de lege”, a spus Constantin Mituletu-Buica intr-o conferinta de presa.
El a adaugat ca amenzile, in prima faza, sunt aplicate de politia locala si jandarmerie si sunt cuprinse intre 600 si 1.000 de lei.
De asemenea, AEP poate aplica amenzi in baza legii finantarii campaniilor electorale, pe baza sesizarilor si autosesizarilor, sanctiuni care pleaca de la 15.000 de lei si pot ajunge pana la 50.000 de lei. Orice persoana poate face sesizari, iar politia si jandarmeria confisca aceste bunuri.
Potrivit Ghidului finantarii campaniei electorale, singurele materiale de propaganda electorala permise sunt:
– afise electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latura si 350 mm cealalta latura;
– afisele electorale prin care se convoaca o reuniune electorala vor avea 400 mm o latura si 250 mm cealalta latura si vor fi amplasate in locurile speciale pentru afisaj;
– materiale de propaganda electorala audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuala;
– publicitate in presa scrisa;
– materiale de propaganda electorala online;
– brosuri, pliante si alte materiale tiparite.
ALEGERI LOCALE 2016. Pe 5 iunie vor avea loc alegerile locale, campania electorala va debuta pe 6 mai
In campania electorala pentru alegerile locale sunt interzise urmatoarele forme de publicitate electorala:
– bannere,
– mesh-uri,
– panouri publicitare mobile,
– steaguri publicitare
– ecrane publicitare,
– panouri publicitare fixe sau mobile,
– publicitate luminoasa,
– publicitate pe vehicule,
– vehiculele inscriptionate cu sloganuri de campanie,
– vehiculele care difuzeaza materiale audio,
– spectacole,
– serbari,
– focuri de artificii etc.
De asemenea, candidatilor le este interzisa achizitionarea, oferirea, distribuirea sau darea, in mod direct sau indirect, a pixurilor, a canilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, gecilor, impermeabilelor, pelerinelor, vestelor, sepcilor, a caciulilor, fularelor, sacoselor, pungilor, umbrelelor, a galetilor, brichetelor, chibriturilor, produselor alimentare, a produselor alcoolice, a tigarilor si a altor produse asemenea.
Data de 6 mai este si ultima zi in care se pot deschide conturile bancare pentru campania electorala, operatiune ce poate fi realizata numai in conditiile inregistrarii prealabile la AEP a mandatarilor financiari.
Ziua de 4 iunie, ora 07.00, cand se incheie campania electorala, este data limita pentru primirea contributiilor electorale si angajarea cheltuielilor electorale.
Data limita pentru depunerea rapoartelor detaliate ale veniturilor si cheltuielilor electorale este 21 iunie, iar 6 iulie data limita pentru plata cheltuielilor electorale si pentru depunerea cererilor de rambursare.
AEP mentioneaza intr-un comunicat transmis joi ca, potrivit legii 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, evidenta contributiilor si a cheltuielilor pentru campania electorala apartinand partidelor politice si candidatilor independenti este organizata exclusiv de catre mandatari financiari.
Mandatarul financiar coordonator deschide pentru partid un cont bancar central pentru campania electorala; depune in timpul campaniei electorale lista conturilor bancare utilizate; declara la AEP, in termen de 5 zile de la data efectuarii transferului, fondurile care au fost primite in contul bancar central pentru campania electorala si fondurile pe care le-a transferat din contul central in conturile judetene sau de sector.
Mandatarul financiar teritorial are urmatoarele obligatii in cadrul campaniei electorale pentru alegerile locale: deschide pentru partid un cont bancar pentru campania electorala la nivel judetean, la nivel de sector/ la nivelul municipiului Bucuresti; poate depune contributiile candidatilor in conturile bancare deschise pentru campania electorala; la depunerea contributiei electorale verifica si inregistreaza contributorul; efectueaza operatiunile de plati din contul bancar deschis pentru campania electorala la nivelul sau de competenta; restituie candidatilor, in termen de 120 de zile de la data alegerilor, sumele rambursate si sumele necheltuite.