OSCAR 2019 – A 91-a ceremonie Oscar, desfasurata ieri la teatrul Dolby din Los Angeles, a sarbatorit, fara amfitrion pentru prima oara din 1989, cu politica si controversa in surdina, un an comercial de exceptie pentru cinematografia americana. Drama cu accente comice “Green Book” a castigat Oscarul la categoria “cel mai bun fim”, in cadrul celei de a 91-a editii a galei premiilor Academiei americane de film. Totodata, Alfonso Cuaron a fost desemnat cel mai bun regizor gratie dramei alb-negru „Roma“. Rami Malek a castigat Oscarul pentru portretizarea lui Freddie Mercury, in timp ce Olivia Colman a triumfat cu rolul din „The Favourite“.
OSCAR 2019. Asadar, premiul Oscar pentru Cel mai bun film a fost castigat de „Green Book“, regizat de Peter Farrelly. O victorie nesperata, avand in vedere ca „Roma“ lui Alfonso Cuaron era considerat principalul favorit. Totusi, cineastul mexican a fost recompensat pentru regie.
Filmul, cu Viggo Mortensen si Mahershala Ali in distributie, prezinta povestea reala a unei prietenii improbabile dintre un pianist de culoare si un italian dur pe care cel dintai il angajeaza ca sofer si asistent personal. Unde? In America anilor ’60, unde rasismul si prejudecatile inca erau o normalitate.
„Green Book“ a castigat trei trofee Oscar 2019 – Cel mai bun film, Cel mai bun actor in rol secundar (Mahershala Ali) si Cel mai bun scenariu original (Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly). Tot trei premii Oscar au primit si „Roma“ – la categoriile regie, imagine si film in limba straina – si „Black Panther“, regizat de Ryan Coogler – pentru scenografie, cea mai buna coloana sonora si cele mai bune costume. Rami Malek a castigat Oscarul pentru portretizarea legendarului Freddie Mercury in filmul „Bohemian Rhapsody“, care a castigat cele mai multe statuete la gala Oscar 2019, respectiv patru din cele cinci nominalizari – Cel mai bun montaj, Cel mai bun mixaj de sunet si Cel mai bun montaj de sunet. O alta surpriza a fost Oscarul pentru Cea mai buna actrita in rol principal, care a revenit Oliviei Colman, desi Glenn Closs era cel mai bine cotata. Regina King a castigat Oscarul pentru rolul secundar din „If Beale Street Could Talk“.
Castigatorii celei de a 91-a editii a galei premiilor Academiei americane de film:
Cel mai bun film: Green Book
Cel mai bun regizor: Alfonso Cuaron, Roma
Cea mai buna actrita: Olivia Colman, The Favourite
Cel mai bun actor: Rami Malek, Bohemian Rhapsody
Cea mai buna actrita in rol secundar: Regina King, If Beale Street Could Talk
Cel mai bun actor in rol secundar: Mahershala Ali, Green Book
Cel mai bun scenariu original: Green Book
Cel mai bun scenariu adaptat: BLACKkKLANSMAN
Cel mai bun film intr-o limba straina: Roma
Cel mai bun lungmetraj de animatie: Spider-Man: Into the Spider-Verse
Cel mai bun lungetraj documentar: Free Solo
Cea mai buna imagine: Roma
Cel mai bun montaj: Bohemian Rhapsody
Cel mai bun mixaj de sunet: Bohemian Rhapsody
Cel mai bun montaj de sunet: Bohemian Rhapsody
Cele mai bune efecte vizuale: First Man
Machiaj si coafura: Vice
Cele mai bune costume: Ruth Carter, Black Panther
Cantec original: Shallow, interpretat de Bradley Cooper si Lady Gaga, in filmul „A star is born”
Cea mai buna coloana sonora: Black Panther
Design de productie: Black Panther
Cel mai bun scurtmetraj live-action: Skin
Cel mai bun scurtmetraj de animatie: BAO
Cel mai bun scurtmetraj documentar: Period. End of Sentence
RFI mentioneaza intr-un amplu material publicat pe pagina online ca 871 de filme au fost puse in circuit anul trecut, 31 mai multe decit in 2017, 393 mai multe decit in anul 2000. Totalul incasarilor a fost astronomic, 11,8 miliarde in tara, peste 41 de miliarde la nivel mondial, marcind a cincea crestere de la an la an din ultimii sapte ani. In februarie 2018 s-a depasit, prima oara in istorie, stacheta lunara de un miliard din vinzari de bilete. Marile studiouri hollywoodiene, altadata ocolite la vremea premiilor, ieri prezente masiv pe lista celor 24 de categorii, au avut si ele un an fast, Disney – care a produs, printre altele, mega-succesul PANTERA NEAGRA – in frunte cu 5,2 miliarde.
Comercialul s-a impus, stergind vechile distinctii. Au fost, desigur, misiuni imposibile, anihilari, ocupanti, aquamani, fantome, inviati din morti, ucigasi de giganti, super-trupeti, oameni-paianjen, razbunatori, asiatici nebun de bogati, Robin Hoodzig, tot alaiul serializat, sterilizat, malaxat, stantat in fabrica de profit hollywoodiana, dar si filmele alese de Academia de Arte Cinematografice pentru a candida la marea recompensa au avut o prestatie comerciala mergind de la spectaculos la extrem de onorabil: PANTERA NEAGRA campion cu 700 de milioane intern si peste 1,3 miliarde global – intre care 200 de milioane in primul sfirsit de saptamina in sali – urmat de RAPSODIA BOEMA S-A NASCUT O STEA, GHIDUL VERDE – locul 45 in topul incasarilor, NEGRU IN KU-KLUX-KLAN , apoi VICE si FAVORITA, film de epoca datorat regizorului Yorgos Lanthimos, ultima dintre pretendentele la Oscar-ul suprem, pe locul 86 cu vinzari de peste 31 de milioane si jumatate.
ROMA, opera marelui regizor mexican Alfonso Cuaron nominalizata, ca si FAVORITA, in 10 categorii, a fost produsa si distribuita de Netflix pe Internet. Succesul sau comercial, mai greu cuantificabil din acest motiv, a fost indiscutabil in relativ putinele sali in care a jucat, batind recordul pentru film subtitrat, stabilit in 2009. Cele 8 in competitie pentru cel mai bun film reprezinta intr-un sens o sinteza a tendintelor anului.
Nu se moare de originalitate in Hollywood: S-A NASCUT O STEA, reia formula, lansata in 1937, a marelui talent scos din anonimat de un mare amor si proiectat pe firmamentul celebritatii. Propulsata astfel este, de asta data, ospatarita Ally, jucata de Lady Gaga, al carei duet cu Braddley Cooper, „Shallow”, slagarul filmic al anului, a fost rasplatit cu o statueta Oscar. PANTERA NEAGRA, laureat pentru costume, decor si coloana sonora, fantezia galactica a unui tarim sub-saharian, WAKANDA, care scoate miraculos, stil Spielberg, un adolescent negru din cotidianul sudului californian al anilor 1990, are la baza o banda desenata Marvel creata in 1966. Interpretarea incununata pentru rol principal masculin, cea a lui Rami Malek in RAPSODIA BOEMA imitindu-l la perfecie pe Freddie Mercury din grupul Queen, este si ea in zodia adecvarii fidele la model.
”Proteza pe care o port, cind am pus-o-n gura, m-am simtit foarte nesigur. Am incercat sa compensez, cu mers mai drept, mai elegant, ca sa am tinuta lui. M-am gindit ca asta-i motivul pentru care a fost ce-a fost. Am beneficiat de harul unei macheuze extraordinare, Jan Sewell si de ajutorul costumierului Julian Day. N-am cintat niciodata la pian, in copilarie m-am temut de pian. Cintaret nu sunt, cred, iar la dans sunt foarte stingaci. S-or fi gindit, cind m-au ales pentru rol: in sfirsit, un actor modest”; a spus Rami Malek
RAPSODIA BOEMA a fost incununata si pentru sunet, mixaj sonor si montaj
NEGRU IN KU-KLUX-KLAN (datorat lui Spike Lee, etern ocolit pentru regie, acum recunoscut pentru scenariu-adaptare) si GHIDUL VERDE, distins pentru scenariu original, ofera lecturi cuminti, versiuni ritualizate ale complicatei istorii rasiale americane. In acesta din urma, un italo-american dupa tot tipicul il conduce in turneu prin sudul segregat al anului 1962 pe pianistul negru Doctor Don Shirley (pentru care Mahershala Ali a primit statueta la categoria rol secundar). Ce urmeaza, ingemanarea improbabila de suflet si fundamentala umanitate, este o imagine in oglinda a celei din SOFERUL DOMNISOAREI DAISY, premiat pentru cel mai bun film acum 29 de ani. In primul, memoriile lui Ron Stallworth, politist negru in Colorado Springs in anii 1970, sunt modificate prin partile esentiale pentru a insaila o poveste dramatica de infiltrare a Ku-Klux-Klan-lui care nu depaseste, din pacate, nivelul cliseului bine-intentionat. In DACA STRADA BEALE AR PUTEA VORBI, bazat pe romanul de dragoste si injustitie al lui James Baldwin, Regina King joaca superb modulat rolul care i-a adus Oscar-ul pentru interpretare, al unei mame care trebuie sa-si salveze fiica de la disperarea cauzata de o lume in care afro-americanii sunt prea des victime ale unui sistem judiciar nedrept.
”Incredibil ca ma aflu aici, pentru rolul din zamislirea unui mare artist, James Baldwin, dusa la maturitate filmica, cu dragoste si devotament, de regizorul Barry Jenkins, incredibil dar si potrivit, pentru ca eu insami sunt un exemplu de ce zamisleste dragostea, dragostea materna”, a spus actrita
Au fost si doua surprize in gala de ieri, prima ca Glenn Close, marea actrita aflata in umbra colegei ei de generatie, Meryl Streep, a fost inca o data, a opta oara, ocolita de membrii Academiei pentru interpretarea superba din SOTIA CEA BUNA. Al doilea – partial – este ca FAVORITA n-a plecat pina la urma decit cu o singura statueta din zece nominalizari, dar una „grea”, cea pentru interpretare in rol principal, care i-a revenit Oliviei Colman, regina Anne, figura centrala a unui triunghi amoros lesbian intr-o acida si actuala intriga de palat plasata in decorul inselator al Angliei secolului al XVIII-lea.
Seara a avut insa doua nume: GHIDUL VERDE, regizat de Peter Farrelly si plebiscitat pentru cel mai bun film, si ROMA, crimpei alb-negru de copilarie in cartierul eponim al capitalei mexicane, drama savant orchestrata din taceri, umbre si tuse picturale bergmaniene de un autor-maestru al detaliului, Alfonso Cuaron. Filmul, recompensat in categoria film strain, a primit statuete si pentru imagine si regie.
”Totul vine din memoria mea, si din amintirile lui Libo, femeia care m-a crescut. Am hotarit sa filmez in locurile unde am copilarit, reconstindu-le la milimetru pe cele care nu mai exista. Nimeni n-a avut scenariul. L-am scris cu precizie si am filmat in ordine cronologica, dar actorii au stiut numai in ziua respectiva ce urmeaza, despre ce e vorba”, a marturisit eroul serii, regizorul Alfonso Cuaron.