Centrul pentru Jurnalism Independent: Adolescentii nu sunt interesati de presa traditionala si de stiri

Cristiana Petrariu Bota
By Cristiana Petrariu Bota ianuarie 22, 2020 14:21

Centrul pentru Jurnalism Independent: Adolescentii nu sunt interesati de presa traditionala si de stiri

Un studiu realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent arata ca adolescentii nu sunt interesati de presa traditionala si de stiri. In conditiile in care sunt foarte multi tineri care nu au cumparat un ziar in viata lor, s-ar impune o reglementare pentru segmentul „news”, dar aici apare o alta problema: publicul viitor nu este interesat de acest domeniu. 

Cercetarea mai arata ca la capitolul informatie, principalele interese ale adolescentilor tin de temele pentru scoala si divertisment, mai exact filme, muzica sau vedete. Orice altceva, inclusiv stirea, se afla la periferie, Ioana Avadani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent.

Aceasta mai precizeaza ca nu exista diferente majore in obiceiurile de consum informational si de utilizare a tehnologiei intre tinerii din urban si cei din rural.

“Desi conditiile de trai, dotarile si acoperirea cu personal didactic poate diferi intre cele doua medii, tinerii sunt la fel de conectati la tehnologia informatiei, in special prin intermediul telefonului mobil. Difera insa competentele lor digitale si increderea in propriile competente (care poate modela comportamentul online), dar si gradul de satisfactie cu timpul petrecut online – tinerii din mediul rural dorindu-si mai mult timp“.

Internetul – vehicul social pentru adolescentii din mediul rural

Remarcabil este, in opinia directorului CJI, sprijinul parintilor din mediul rural pentru utilizarea internetului, care este mai mare decat al celor din mediul urban. Mai multi parinti din rural si-ar dori ca fiii si fiicele lor sa petreaca mai mult timp online.

“Putem vedea in aceasta atitudine favorabila fata de internet un indiciu al perceptiei ca acesta poate functiona ca vehicul social, asigurand o mai buna conectivitate a mediului rural cu restul tarii. Pe de alta parte, parintii din mediul urban si-ar dori ca adolescentii sa petreaca mai putin timp in mediul online”, ararta Ioana Avadani, director CJI.

Internetul – mediul in care traiesc copiii nostri

Utilizarea internetului este vazuta in mod diferit de cadrele didactice si parinti, pe de o parte, si de copii, pe de alta parte.

Pentru copii, internetul e mediul in care traiesc, in timp ce pentru cadrele didactice si parinti acesta este vazut ca un factor disturbator.

In ce priveste dispozitivele utilizate pentru a accesa internetul, exista diferente de gen: baietii utilizeaza mai mult desktop-ul, iar fetele mai mult dispozitivele mobile.

La capitolul competente, fetele se evalueaza mai modest in raport cu colegele si colegii lor, ceea ce nu inseamna neaparat ca performantele lor sunt mai modeste.

De asemenea, fetele utilizeaza tehnologia mai ales pentru comunicari interpersonale si cu aport de creativitate mai mic.

Fetele par mai preocupate de siguranta pe internet, optand mai degraba pentru protectie proprie decat pentru actiuni proactive de reclamare a autorilor abuzurilor.

Tinerii nu sunt interesati de news

Principalele interese ale adolescentilor in materie de info sunt temele pentru scoala si divertismentul – filme, muzica, vedete – orice altceva, inclusiv stirea, fiind la periferie.

In acest context, atrage atentia Ioana Avadani, „incercam sa facem o reglementare pentru news, dar publicul nostru viitor nu e interesat de acest domeniu (…)”.

Ea adauga ca exista zeci si sute de copii care n-au cumparat un ziar in viata lor.

“Exista, totodata, un grad redus de discernamant privind evaluarea credibilitatii surselor (de obicei principalul criteriu e “am vazut la cineva in care am incredere”). Tinerii nu mai ajung la sursa, primesc o informatie deja procesata de altcineva”.

Din aceasta perspectiva, crede Ioana Avadani, apar doua probleme: (1) cum mai putem asigura agenda publica – pentru ca acesti tineri nu au obisnuinta discutiei pe teme care ii privesc si nu mai sunt pe platformele pe care stim noi, adultii, sa le utilizam, si (2) cum putem sa reglementam, sa satisfacem interesele si modul de a functiona ale acestor copii – o lege care va transpune Directiva Copyright trebuie sa raspunda si intereselor acestor copii, altfel isi va pierde sensul.

Educatia media – parte a solutiei

Promovarea educatiei media in scoli, care sa puna accentul pe dezvoltarea gandirii critice, pe capacitatea de a discerne informarea de dezinformare, stimuland totodata participarea la “conversatia publica”, inclusiv prin intermediul retelelor sociale poate fi o solutie la problemele relevate de studiul realizat de CJI.

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.