Romania ocupa locul 3 la nivel european privind bullying-ul, potrivit OMS, iar aproape 400.000 de elevi sunt amenintati cu bataia si 220.000 – batuti in mod repetat de colegi, potrivit studiului national al Organizatiei Salvati Copiii.
Bullying-ul este un fenomen cunoscut de decenii intregi, reprezinta o forma de abuz emotional si fizic asupra copiilor de catre alti copii si se manifesta foarte des in mediul scolar. De cativa ani, expansiunea fara precedent a retelelor sociale online a mutat acest fenomen traumatizant pentru copii si adolescenti in mediul virtual.
Psihologul Lenke Iuhos considera ca efectele bullying-ului asupra sanatatii psihice a copiilor, in special asupra copiilor din Generatia Z (care au prins o parte din copilarie in afara “lumii digitale”) pot varia de la forme mai putin grave la forme extrem de grave, cum ar fi: insomnia, ticurile, anxietatea, tulburarile de comportamente, instabilitate alimentara, uneori si crizele de identitate, multiplicate si de ganduri de adictii.
“Hartuirea fizica si abuzul emotional nu sunt fenomene noi, ci exista din cele mai vechi timpuri, deoarece sta in natura umana ca oamenii sa se raporteze unii la altii prin prisma puterii pe care o manifesta. In societatea moderna, hartuirea fizica nu mai este asa raspandita precum in trecut, iar abuzul emotional este cel care defineste, in mare parte, aspectele bullying-ului, prin: folosirea etichetelor, amenintarilor, umilirii, jignirilor, raspandirii de zvonuri false etc. Motivele pentru care elevii hartuiesc si agreseaza altii elevi sunt, de cele mai multe ori, dorinta a fi populari, de a fi respectati de restul grupului”, explica psihologul Lenke Iuhos.
Agresorii identifica victimele dupa unele semnalmente
Totodata, specialistul afirma ca agresorii hartuiesc intotdeauna persoanele pe care le considera vulnerabile, atat fizic, cat si psihic, deoarece in spatele comportamentului de tip bullying exista o stima de sine scazuta si multitudini de frustrari a agresorului, pe care incearca sa o compenseze prin agresivitate.
“De cele mai multe ori, elevi supraponderali sau subponderali, elevi care poarta ochelari, cei care au o stima de sine scazuta, cei care sunt vulnerabili si nu se pot apara singuri sau cei care fac parte din familii cu situatii financiare precare sunt, de regula, “tinele” agresorilor”. De cealalta parte, agresorii au temperament inflexibil, nu sunt empatici, ba chiar se bucura cand fac rau celorlalti si epateaza cu aceasta lipsa de empatie, crezand ca este cheia popularitatii in societate”, declara psihologul Lenke Iuhos.
Autoritatile din Romania ar trebui sa ia mult mai in serios acest fenomen
Specialistul considera ca fenomenul este destul de grav, escaladeaza de la an la an si de la generatie la generatie, iar in cazul Generatiei Alpha, putem observa ca indicele de empatie este mult mai scazut decat in cazurile generatiilor anterioare.
Totodata psihologul Lenke Iuhos afirma ca autoritatile romane ar trebui sa acorde o mai mare importanta atat bullying-ului din scoli, cat si bullying-ului de pe Internet, pentru protectia drepturilor copilului. “Se impune introducerea unei discipline care sa abordeze inteligenta emotionala, deoarece copiii din ziua de azi reusesc tot mai greu sa-si managerieze emotiile, simtirile, reactiile iar de cele mai multe ori actioneaza conform sistemului de principii „cu drepturi”.
Copiii pot fi invatati, prin intermediul acestor cursuri, cum sa-si gestioneze mai bine emotiile si sentimentele si cum sa-si canalizeze furia si frustrarea in scopuri constructive, si nu distructive. Totodata, bullying-ul este un comportament invatat (nu ne nastem cu astfel de comportamente lipsite de empatie), care poate fi prevenita si combatuta, printr-o relatie mult mai stransa intre scoala-parinti-copii-autoritati”, conchide psihologul Lenke Iuhos.