Elevii romani au inregistrat cel mai mic punctaj din 2012 pana acum, la testele PISA 2018. Rezultatele au fost mai slabe, comparativ cu testarile din 2015 si 2012, inclusiv la matematica, stiinte sau lectura. Testele evalueaza masura in care elevii pot folosi cunostintele dobandite pentru a participa deplin la viata sociala si economica. Ministerul Educatiei si Cercetarii a reactionat, intr-un comunicat de presa, punctand motivele care au influentat rezulatele slabe de la testarea PISA 2018. Oficialii din Educatie sustin ca exista tendinta de grupare pe scoli a elevilor cu rezultate bune si subliniaza ca un elev dintr-o familie cu statut socioeconomic dezavantajat are doar 13% sanse sa fie inscris intr-o scoala plasata intre primele 25% dupa performanta.
Mediul din care provin este unul dintre factorii principali care influenteza pentru care elevii au obtinut rezultate slabe. ”Elevii din familii cu statut socioeconomic bun au obtinut, la citire/lectura, cu 109 puncte mai mult decat cei din familii cu statut socioeconomic scazut”, potrivit comunicatului. MEC mai arata ca, potrivit datelor, exista o corelatie slaba intre rezultatele elevilor si nivelul de studii al profesorilor. Atitudinea profesorilor fata de predare, entuziasmul manifestat in activitatea didactica influenteaza insa rezultatele elevilor.
Precizarile facute de Ministerul Educatiei privind factorii care influenteaza performantele elevilor:
In general, factorul socioeconomic influenteaza performantele elevilor de pretutindeni. In Romania, elevii din familii cu statut socioeconomic bun au obtinut, la citire/lectura, cu 109 puncte mai mult decat cei din familii cu statut socioeconomic scazut, diferenta fiind mult mai mare decat cea inregistrata la testarea din 2009 (86 de puncte). Statutul socioeconomic a fost strans corelat si cu performantele la matematica si stiinte.
Elevii romani din medii dezavantajate au aspiratii scolare mai reduse, chiar si cei care inregistreaza rezultate foarte bune: 1 din 4 elevi cu rezultate foarte bune, provenind din medii dezavantajate se gandeste ca nu va absolvi invatamantul tertiar, comparativ cu 1 din 30 de elevi cu rezultate foarte bune, din medii socioeconomice avantajate.
Datele de cercetare arata disparitati semnificative ale rezultatelor intre scoli. Cu alte cuvinte, exista tendinta de grupare pe scoli a elevilor cu rezultate bune. De asemenea, un elev dintr-o familie cu statut socioeconomic dezavantajat are doar 13% sanse sa fie inscris intr-o scoala plasata intre primele 25% dupa performanta (media OECD fiind de 17%).
In Romania, 49,4% dintre profesorii care predau la scolile participante la evaluarea PISA au urmat cursuri de master, acest procent fiind mai mare decat media tarilor participante la testare, respectiv 43,9%. Cu toate acestea, datele arata o corelatie slaba intre rezultatele elevilor si nivelul de studii al profesorilor. Atitudinea profesorilor fata de predare, entuziasmul manifestat in activitatea didactica influenteaza insa rezultatele elevilor. In majoritatea tarilor, inclusiv in Romania, elevii care au apreciat ca profesorul lor preda cu interes si cu pasiune au obtinut rezultate mai bune.
In toate tarile si economiile participante la PISA 2018, fetele au rezultate mai bune la citire/lectura decat baietii. In ceea ce priveste matematica si stiintele, rezultatele elevilor romani arata performante asemanatoare intre fete si baieti. Elevii romani apreciaza ca efortul depus pentru rezolvarea sarcinilor de lucru a fost, in medie de 7,9 pe o scala de la 1 la 10, unde 10 semnifica efortul maxim Efortul depus este apropiat de media OECD, insa mai mic decat cel pe care elevii nostri l-ar fi depus daca era vorba despre o evaluare cu miza personala (examen, evaluare notata).
REZULTATELE PISA 2018
Putin peste 50% dintre elevii romani sunt capabili sa-si foloseasca cunostintele invatate la scoala in viata de zi cu zi. Romania a obtinut rezultate mai slabe la testele PISA 2018 comparativ cu testarile din 2015 si 2012, atat la matematica – 430 puncte, cat si la Stiinte – 426 puncte si la Citire – 428 puncte, potrivit raportului publicat de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD). Rezultatele de la testarea din 2018 sunt mai slabe decat la cea din 2015, an in care Romania a fost in usor regres fata de 2012. Rezultatele PISA din 2018 mai arata ca Romania se inscrie in randul celor trei tari in care performantele la matematica au scazut. Raportul PISA 2018 arata ca numai in Malta, Romania si Taiwan, scorul la matematica este mai mic in 2018 fata de 2015.
Per ansamblu, datele raportului PISA arata ca exista diferente mari intre tarile participante si in privinta performantelor lor din 2015 si 2018. De exemplu, performantele la matematica s-au imbunatatit in 13 tari si economii particante: Albania, Islanda, Iordania, Letonia, Macao (China), Muntenegru, Macedonia de Nord, Peru, Polonia, Qatar, Slovacia, Turcia si Marea Britanie. Cresteri semnificative la matematica au avut loc in Turcia ( 33 de puncte), Albania (24 de puncte) si Macedonia de Nord ( 23 de puncte).
In privinta Romaniei, raportul arata ca elevii au obtinut scoruri mai mici decat media OECD la lectura, matematica si stiinte. Raportul arata ca in comparatie cu media tarilor OECD, o proportie mai mica a elevilor a obtinut cel mai mare nivel de competenta (nivelul nivel 5 sau 6 ) la cel putin un subiect. In acelasi timp, o proportie mai mica din elevii romani a atins un nivel minim (nivel 2 sau superior) de competenta la cel putin un subiect.