Evolutia afacerilor in 2018 si perspectivele de crestere ale companiilor din sectorul serviciilor profesionale

Ioana Badulescu
By Ioana Badulescu noiembrie 26, 2018 15:58

Evolutia afacerilor in 2018 si perspectivele de crestere ale companiilor din sectorul serviciilor profesionale

Performanta economica a unei tari este bazata pe servicii. In cele mai competitive tari din Uniunea Europeana, economia serviciilor revendica rolul de lider. Dezvoltarea serviciilor este un deziderat si pentru Romania, daca vrea sa fie o economie competitiva. Prin urmare, evolutia acestui sector este foarte importanta si, de aceea, o monitorizare a dezvoltarii acestuia este necesara si utila.

Politicile publice de sustinere a dezvoltarii acestui sector, evolutia tehnologica, cresterea venitului per capita, schimbarea comportamentelor de cumparare si a cerintelor privind experienta consumatorilor influenteaza cresterea cifrei de a faceri, profitului sau investitiilor in sectorul serviciilor.

In Romania, studiul Evolutia afacerilor in 2018 din semestrul doi, scoate in evidenta care sunt perspectivele de crestere ale companiilor din sectorul serviciilor profesionale prin compararea rezultatelor cu cele din primul semestru dupa cum urmeaza:

Cifra de afaceri – 25% dintre companii in semestrul al doilea din 2018, comparativ cu 26% in primul semestru, spun ca cifra de afaceri le va creste cu +10% – +30%, in acelasi timp 18% vs. 28% spun ca vor avea o crestere de +5% – +10% si 17 % vs. 12% pe intervalul +1% – +5%. Astfel, in semestrul al doilea din 2018 se observa o temperare a cresterii comparativ cu primul semestru, consolidata de asteptarea celor 7% dintre companii care spun ca cifra lor de afaceri va stagna in acest an si de cele 32% care spun ca aceasta va scadea in 2018, fata de numai 9% cat spuneam la inceputul anului.

Profitul – Situatia perspectivei rezervate asupra evolutiei cifrei de afaceri se repeta la scala mai mare in cazul profitului pentru companiile din servicii in semestrul doi din 2018. Cea mai mare diferenta negativa de crestere estimata a profitului este pe intervalul +1%-+5%, de la 34% in semestrul 1 la 21% in semestrul 2, urmata de scaderea de la 24% la 18% pe intervalul 5%-10% de crestere a profitului. Exceptia de aceasta tendinta negativa de crestere o reprezinta companiile care estimeaza o crestere a profitului pe intervalul +10% – +20% de la 14% in primul semestru la 18% in al cel de-al doilea. Mai mult, 21% dintre companiile respondente spun ca se asteapta la o scadere a profitului in 2018 fata de 10% in primul semetru.

Investitiile – Investitiile in sectorul serviciilor se aliniaza evolutiei cifrei de afaceri si profitului previzionate pentru semestrul unul din 2018. Pe intervalul de crestere +10% – +20% vedem cea mai mare scadere a investitiilor de 10% (de la 17% in semestrul unu la 7% in semestrul doi) si cu 8% scade procentul companiilor care spun ca profitul lor va creste cu +1% – +5% in acest an (de la 33% in semestrul unu la 25% in semestrul doi). Se creste numarul companiilor care opresc investitiile in acest an de la 16% in semestrul unu la 25% in semestrul doi.

Numarul angajatilor – Comparativ cu semestrul unu, in semestrul doi numarul companiilor din sectorul serviciilor care spun ca vor avea cu +5% – +10% mai multi angajati scade de la 17% in semestrul unu la 4% in semestrul doi. Procentul companiilor care spun ca vor creste numarul de angajati cu +1% – +5% scade deasemenea de la 34% la 29% in semestrul doi, iar numarul companiilor care mentin acelasi numar de angajati ca anul trecut creste de la 24% la 39%, in timp ce 18% dintre companii spun ca preconizeaza o scadere a numarului de angajati in semestrul doi, fata de 12% in semestrul 1.

Evolutia salariilor – In semestrul doi, cu mici diferente salariile se mentin la acelati nivel cu estimarile de crestere din primul semestru. Exceptie fac companiile de pe intervalul +1% – +5% care inregistreaza o scadere de la 31% in primul semestru la 20% in semestrul doi. Deasemenea in semestrul doi, 32% dintre companiile de servicii sp un ca nu vor modifica salariile fata de 22% care erau de aceeasi parere in primul semestru.

Provocari si oportunitati – Cele mai importante provocari pentru companiile din industria serviciilor profesionale a anului 2018 sunt: lipsa fortei de munca specializate (57%), cresterea productivitatii (33%), motivarea salariatilor (30%) si cresterea costurilor (29%). Cele mai importante oportunitati mentionate de companiile din servicii profesionale sunt: cresterea economica (65%), cresterea consumului (62%), cresterea exporturilor si deschiderea altor piete (45%), digitalizarea si oportunitatile din online (45%) si accesarea fondurilor europene si a finantarilor pentru IMM-uri (38%).

Previziunile relevate de studiul Evolutia afacerilor in Romania in semestrul al doilea arata ca in aceast moment perspectiva dezoltarii sectorului serviciilor este rezervata. Aspiratia ca economia Romaniei sa se bazeze pe servicii cu valoare adaugata ridicata comparativ cu tarile UE este inca o tinta indepartata. Atingerea acestui obiectiv depinde de intrarea sectorului serviciilor pe harta de interes a celor care fac designul politicilor publice. Sustinerea acestuia sector se demonstreaza si prin sprijinirea initiativelor antreprenoriale relevante din acest domeniu. Un mediu antreprenorial puternic in domeniul serviciilor conduce la o economie performanta.

De peste 23 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.

Autor: Florentina Susnea, Managing Partner, PKF Finconta

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.