Feriti-va de ofertele prea tentante ale bancilor! Ce se afla in spatele unei campanii de marketing

Cristiana Petrariu Bota
By Cristiana Petrariu Bota mai 3, 2016 11:56

Feriti-va de ofertele prea tentante ale bancilor! Ce se afla in spatele unei campanii de marketing

Bancile au luat-o din nou pe drumul gresit al creditelor oferite tuturor la drumul mare. Bancile incearca sa vanda din nou pe banda rulanta bani si credite, precum ar vinde un televizor, un aragaz sau o masina de spalat, subliniaza RFI pe pagina online, care tine sa mentioneze ca clienti dornici sa ia credite fara adeverinte si cu dobanzi mici se vor gasi totdeauna. Numai ca ofertele tentante ale bancilor nu sunt asa cum par. Ce se afla in spatele unei campanii de marketing? 

Una din reclamele difuzate în mod repetat pe canalele de televiziune este construită în felul următor: Clienţii comandă din maşină, precum un serviciu la un cunoscut restaurant fast-food, nimic altceva decât un credit. Sunt îndrumaţi către ghişeul imediat următor nu înainte de a se face precizarea că nu au nevoie de nicio adeverinţă.
Pare că totul este să ceri împrumutul, că îl vei şi obţine. De altfel, reclama se termină apoteotic, cu o concluzie ritmată care spune aşa: „fără adeverinţă, fără vorbă lungă/vii şi pleci cu bani-n pungă”. Wow! Ce poate fi mai frumos pentru un client al băncii! Îl şi vedem venind cu punga de plastic, de un leu, umplând-o la ghişeu şi plecând fericit acasă sau la cumpărături.

Nu este însă singura reclamă atrăgătoare la un serviciu bancar. La începutul anului, câteva bănci se întreceau în campanii de promovare la fel de „inteligente”. Astfel, una din bănci, prezintă în reclame o domnişoară „fashionistă”, care, înţelegem, îşi lua la început de an un credit pentru a-şi schimba garderoba. O altă bancă promova reclame cu nişte personaje aflate la limita mondenului cu patologicul, unul dintre acestea bine bandajat în zona maxilarului termina prin a o invita la masă pe angajata de la ghişeu. Toate aveau însă un punct comun. Clienţii veniseră la ghişeul bancar pentru a lua un împrumut pentru nevoi personale. Cum altfel? Fără adeverinţă, pe loc şi cu cea mai mică dobândă.

Ce se întâmplă, de fapt, dincolo de aceste campanii de marketing? De o bună perioadă de timp, mai exact de un an şi jumătate, băncile au început din nou bătălia pe piaţa creditului de consum. Spunem din nou, pentru că toate mijloacele folosite ne aduc aminte de „boomul” creditării din anii 2007 şi 2008. Diferenţa sesizabilă este aceea că atunci o parte importantă din campaniile de marketing erau promovate de o serie de lanţuri de magazine de profil, care vindeau bunuri de folosinţă îndelungată. În spatele lor, se aflau, însă, băncile care susţineau financiar creditul doar cu buletinul.

Acum, băncile nu mai apelează la intermediari, ci intră direct în lupta pentru cota de piaţă a creditului de consum. Rezultatele sunt semnificative. Datele Băncii Naţionale arată că în luna martie a acestui an, creditul de consum a crescut cu 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Banca Naţională a anunţat la începutul anului că are în vedere creşterea dobânzii de politică monetară, în această toamnă, tocmai pentru a mai tempera elanul băncilor şi clienţilor în materie de credite de consum.

În urmă cu o lună de zile, Asociaţia băncilor prezenta un studiu care arăta gradul redus de educaţie financiară al consumatorilor români. Cu acea ocazie, se anunţa şi ideea generoasă a derulării unui program de creştere a educaţiei şi informării economice şi financiare. Nu s-a mai întâmplat nimic vizibil din acest punct de vedere, în schimb urmărim perseverenţa cu care băncile işi cheamă potenţialii clienţi la ghişeu pentru a le da credite fără adeverinţă, fără multe vorbe şi fără multă precauţie. Şi nu este doar atât. Alte bănci încearcă sa îşi atragă clienţii promovând dobânzi mici. Între 5% şi 6%. Abia ajunşi în bancă, eventualii clienţi interesaţi vor putea afla că dobânda nu este nici pe departe de 6%, pentru că se adaugă o marjă de risc, plus ROBOR, dobânda interbancară, plus alte taxe şi comisioane, astfel că se ajunge la o dobândă dublă faţă de cea promovată în reclame. Ce mai contează, însă, clienţii au trecut deja pragul băncii şi sunt şanse ca ei să accepte şi împrumuturi la dobânzi mai mari.

Băncile se află, din nou, pe un drum greşit. Încearcă să vândă bani şi credite, precum ar vinde un televizor, un aragaz sau o maşină de spălat. Clienţi dornici să ia credite fără adeverinţe şi cu dobânzi mici se vor găsi totdeauna. Mai trist este că peste câţiva ani, atunci când dobânzile vor creşte, când problemele în economie vor reveni, băncile vor respinge din nou restructurări ale creditelor, vor contesta orice prevedere legală în favoarea clienţilor făcând apel la riscul sistemic bancar şi vor pleda pentru instituţia capitalismului invocând contractul semnat de client. Aşadar, clienţi, temeţi-vă de bănci şi atunci când vi se pare că vă fac daruri!

Citeste si alte stiri economice pe site-ul RFI.

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.