Firmele care au mai mult de 99 de angajați au primit recomandarea de a decala programul de lucru al angajaților, a anunţat secretarul de stat Raed Arafat. Programul de lucru ar putea începe la trei ore diferite, măsura fiind obligatorie pentru sectorul de stat.
Astfel, programul de începere a lucrului ar trebui stabilit în trei intervale orare – o parte dintre angajaţi la 8.00, alta la 9.00 şi alta la 10.00, iar plecarea de la serviciu să fie decalată, implicit. Astfel, plecarea la ore diferite spre locul de muncă ar duce la reducerea aglomerării din transportul public, a spus Arafat.
Este o recomandare pentru mediul privat. Pentru instituţiile publice, decalarea programului este obligatorie, în aceleaşi condiţii, a spus Raed Arafat.
Măsura este aplicabilă pentru perioada 12 – 31 martie, în Bucureşti şi municipiile reşedinţă de judeţ.
Instituţiile care nu pot aplica aceste reguli trebuie să găsească soluţii alternative.
Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a recomandat marţi, în scop preventiv, ca firmele să permită angajaților să lucreze de acasă, în contextul apariției riscului de îmbolnăvire cu coronavirus. Astfel, Ministerul Muncii solicită angajatorilor, dar și salariaților, să dea dovadă de flexibilitate și de deschidere în ceea ce privește stabilirea unor programe de lucru individualizate și în vederea menținerii unor relații de muncă normale și corecte.
Cele trei măsuri principale propuse de Ministerul Muncii pentru „flexibilizarea raporturilor de muncă”
MMPS recomandă 3 măsuri de flexibilizare a raporturilor de muncă în contextul suspendării cursurilor școlare în unitățile de învățământ, fapt care poate genera necesitatea ca unul dintre părinți să rămână la domiciliu pentru supravegherea copilului minor, dar și în cazul în care se consideră că prezența lucrătorilor la locul de muncă ar putea constitui un risc:
1. Stabilirea unor programe individualizate de muncă, cu acordul sau la solicitarea salariatului în cauză, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de muncă.
2. Modificarea temporară a locului de muncă la domiciliul salariatului, cu precizarea în mod expres în decizia sau, după caz, în actul adițional de modificare a locului de muncă, a următoarelor elemente:
– faptul că salariatul lucrează de la domiciliu;
– perioada în care se aplică această măsură;
– programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său și modalitatea concretă de realizare a controlului;
– obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime și materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
În această situație, angajatorul are obligația de a asigura instruirea lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă.
3. Desfășurarea activității prin telemuncă, în urma încheierii unui act adițional la contractul individual de muncă, atunci când îndeplinirea atribuțiilor specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține salariatul presupune folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor.
Programul de audiențe al instituțiilor publice va fi suspendat
În cazul instituirii, în condițiile legii, a stării de carantină sau în caz de forță majoră, contractul individual de muncă se va suspenda de drept, în conformitate cu prevederile art. 50 lit.c) și f) din Codul Muncii, se arată în comunicat
În același timp, Ministerul Muncii sugerează „utilizarea e-mailului și a teleconferințelor pentru a reduce contactele fizice și deplasările în interes de serviciu, dacă acestea nu sunt necesare în mod imperativ”.
Recomandări referitoare la instituțiile care lucrează cu publicul
De asemenea, MMPS recomandă suspendarea programului de audiențe al instituțiilor publice și introducerea de măsuri alternative, „de tipul transmiterii solicitărilor prin telefon sau email”.
În acest sens, Direcția de Pașapoarte și Înmatriculările Auto au decis deja suspendarea audiențelor.
Ministerul Muncii mai recomandă „diminuarea, pe cât posibil, a timpului de așteptare în cadrul programului de lucru cu publicul, prin transmiterea, acolo unde este posibil, a solicitărilor prin email”.
„În situațiile în care este necesară prezența fizică a solicitantului la sediul instituției, se va avea în vedere menținerea distanței de cel puțin 1 metru față de celelalte persoane din incintă”, se mai arată în comunicatul ministerial.