Guvernul a adoptat amnistia fiscala. Noile masuri fiscale menite a-i ajuta pe datornici sa-si plateasca restantele de peste un milion de lei au fost adoptate, miercuri, in sedinta Executivului. Plata esalonata a obligatiilor bugetare se numara printre masuri, la fel si conversia in actiuni a obligatiilor si stingerea restantelor prin darea in plata a unor imobile.
Potrivit documentului, masurile vizeaza persoanele fizice sau juridice cu datorii de peste un milion de lei si posibilitatea ca, in 6 luni, debitorul sa opteze pentru restructurarea financiara si sa pregateasca un plan de restructurare elaborat de catre un expert independent.
Masuri: plata esalonata a obligatiilor bugetare, conversia in actiuni a obligatiilor, stingerea restantelor prin darea in plata a unor imobile.La acestea se adauga anularea unor obligatii bugetare principale in proportie de maxim 50%, din totalul acestora, functie de capacitatea financiara de plata a debitorului.
Proiectul mai prevede amanarea la plata a accesoriilor datorate de contribuabili in vederea anularii daca planul de restructurare se finalizeaza cu succes.
Conditiile pentru a beneficia de masurile fiscale:
a) pana la 15 decembrie 2019 debitorul trebuie sa achite :
– obligatiile bugetare cu termene de plata intre 1 ianuarie – 15 decembrie 2019,
– obligatiile bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat,
– obligatiile bugetare stabilite de alte organe, precum si amenzile transmise spre recuperare ANAF, dupa notificarea ANAF privind intentia de restructurare;
b) in primul an al inlesnirii debitorul trebuie sa achite obligatiile bugetare scadente in perioada 1 decembrie 2019 si data comunicarii deciziei de inlesnire la plata;
c) in al doilea an al inlesnirii la plata, debitorul trebuie sa achite cel putin 10% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata;
d) din al treilea an si pana la finalizarea inlesnirii la plata, debitorul trebuie sa achite restul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata, proportional cu anii pentru care a fost acordata inlesnirea la plata;
e) plata esalonata a obligatiilor bugetare restante in termenul maxim de 10 ani si plata obligatiilor curente pe 2019;
Exista si cateva conditii suplimentare:
pentru anularea a maxim 30% din obligatiile bugetare principale – debitorul trebuie sa achite 5% din cuantumul obligatiilor esalonate pana la 15 decembrie 2019;
pentru anularea a intre 30% – 40% din obligatiile bugetare principale – debitorul trebuie sa achite 10% din cuantumul obligatiilor esalonate pana la 15 decembrie 2019;
pentru anularea a intre 40% – 50% din obligatiile bugetare principale – debitorul trebuie sa achite 15% din cuantumul obligatiilor esalonate pana la 15 decembrie 2019;
Pentru datoriile mai mari de un milion de lei, este instituit un regim de supraveghere a debitorului cu privire la implementarea masurilor incluse in planul de restructurare, inclusiv a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare.
De asemenea, este suspendata executarea silita pe perioada derularii planului de restructurare.
Pot beneficia de facilitatile prevazute persoane fizice sau entitati fara personalitate juridica – care au obligatiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 mai mari de un milion de lei.
Proiectul face referire si la datoriile de sub un milion de lei. Pentru aceasta documentul prevede anularea tuturor accesoriilor, aferente obligatiilor bugetare principale cu termene de plata anterioare datei de 31 decembrie 2018 si stinse pana la aceasta data, administrate de ANAF, cu urmatoarele conditii:
– obligatiile bugetare principale au fost stinse pana la 31 decembrie 2018;
– accesoriile aferente obligatiilor mentionate anterior sunt datorate si nestinse la 31 decembrie 2018;
– stingerea pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor a obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 ianuarie 2019 si 15 decembrie 2019;
– depunerea pana la data inregistrarii cererii de anulare a accesoriilor, a tuturor declaratiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal;
– depunerea, pana la data de 15 decembrie 2019, a cererii de anulare a accesoriilor.
Guvernul arata ca facilitatile prevazute sunt aplicabile si pentru alte autoritati sau institutii publice care administreaza obligatii bugetare (ex. A.F.M.), in sensul ca si aceste entitati anuleaza accesoriile pentru obligatiile bugetare pe care le administreaza, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de lege.
In cazul unitatilor administrativ-teritoriale, facilitatile se acorda de catre unitatile administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, optional, daca consiliul local stabileste, prin hotarare, aplicarea acestor prevederi, precum si procedura aplicabila.
Totalul arieratelor la 31 decembrie 2018: 33.724.188.870 lei, iar beneficiari ar urma sa fie 312.025 (persoane fizice si juridice), adica aproximativ 2.700 companii capital privat cu 255.000 de angajati si 1.100 institutii publice si UAT-uri.