Legea Offshore naste noi controverse: Deputatii si-au dat seama ca poate aduce „prejudicii materiale majore statului roman”, de miliarde de euro

Ioana Badulescu
By Ioana Badulescu decembrie 3, 2018 23:39

Legea Offshore naste noi controverse: Deputatii si-au dat seama ca poate aduce „prejudicii materiale majore statului roman”, de miliarde de euro

Legea Offshore naste noi controverse. Deputatii si-au dat seama ca un articol din lege poate aduce „prejudicii materiale majore statului roman”, in valoare de miliarde de euro. Legea Offshore a fost promulgata recent de presedintele Klaus Iohannis.

Dupa promulgare, membrii comisiei pentru industrii din Camera Deputatilor au constatat ca un articol din lege referitor la legislatie a fost formulat ambiguu si poate aduce „prejudicii materiale majore statului roman”, de miliarde de euro. Astfel, deputatii din comisie, de la toate partidele cer modificarea legii, ori printr-o ordonanta de urgenta, ori printr-o noua lege.

Deputatii sustin ca este o eroare de tehnica legislativa, iar amendamentul nu este corelat cu restul articolelor din lege referitoare la fiscalitate. Astfel, acele articole isi pierd sensul. Este vorba despre articolul 18 care prevede ca regimul fiscal actual ramane stabil pe intreaga perioada a acordurilor petroliere aflate in executare. Insa, asa cum a fost formulat, articolul poate fi interpretat in alt sens decat cel gandit chiar de initiatori. In articol s-a prevazut stabilitate pentru regimul fiscal existent la data intrarii in vigoare a prezentei legi, insa nu a fost precizat clar si impozitul pe venitul suplimentar definit chiar in lege, la articolul 19. Practic, in urma interpretarii, acest impozit care ar putea aduce miliarde de euro la buget ar putea exclus.

„In versiunea trimisa la promulgare, datorita intercalarii precizarilor referitoare la regimul fiscal specific (aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare desfasurate in baza acordurilor), formularea are potentialul de a introduce o ambiguitate legislativa din cauza unei potentiale interpretari gramaticale, fapt care denatureaza sensul amendamentului pe care forul legislativ a vrut sa il dea textului de lege si sa aduca prejudicii materiale majore statului roman. Din cauza acestei erori de tehnica legislativa este absolut necesara reformularea textului, astfel incat sa fie clar ca momentul de referinta al stabilitatii il reprezinta data intrarii in vigoare a legii pentru toate aspectele enumerate, respectiv nivelul de redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera, pragurile de productie bruta aferente acestor cote si regimul fiscal (impozitul pe venitul suplimentar)”, se arata in scrisoarea semnata de deputatii comisiei pentru industrii.

„In cadrul dezbaterilor, domnul deputat Virgil Popescu a sustinut principiul stabilitatii si predictibilitati pentru investitori, respectiv ca impozitul pe venitul suplimentar introdus prin articolul 19 din lege nu va fi modificat pe perioada unui acord pe care-l incheie cu statul roman. In acest context, domnul deputat a citit si a propus Plenului un amendament la art.18 din lege. Acest amendament se referea la clauza de stabilitate fiscala si includerea in lista de elemente care raman stabile pe perioada de valabilitate a acordurilor petroliere care erau cuprinse initial in acest articol, respectiv redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera si pragurile de productie bruta aferente acestor cote si a cotelor de impozit pe venitul suplimentar.

Pe parcursul legislativ, forma articolului 18 a suferit diverse modificari si amendamente. Textul initial al raportului inaintat de cele 3 comisii sesizate in fond era:

Art.18.- Titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate in curs de executare la data intrarii in vigoare a prezentei legi beneficiaza, pe toata perioada derularii acestora, de nivelul de redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera, pragurile de productie bruta aferente acestor cote existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Domnul Virgil Popescu a propus sa se aprobe clauza de stabilitate fiscala, respectiv sa se adauge la textul initial „si regimul fiscal specific prevazut de prezenta lege aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare desfasurate in baza acordurilor”.

Prin adaugarea la textul initial a textului propus de domnul deputat si aprobat prin vot de Plenul Deputatilor, acesta a devenit:

Art.18- Titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate in curs de executare la data intrarii in vigoare a prezentei legi li se aplica, pe toata perioada derularii acestora nivelul de redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera, pragurile de productie bruta aferente acestor cote si regimul fiscal specific aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare desfasurate in baza acordurilor existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Totusi, dupa cum se observa si din stenogramele/inregistrarea video a sedintei plenului Camerei Deputatilor din data de 24 octombrie 2018, sintagma „existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi” se refera la nivelul de redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera, pragurile de productie bruta aferente acestor cote si regimul fiscal- acesta din urma cu referinta directa la impozit pe venitul suplimentar introdus prin articolul 19 din lege (…)

In versiunea trimisa la promulgare, datorita intercalarii precizarilor referitoare la regimul fiscal specific (aplicabil activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare si abandonare desfasurate in baza acordurilor), formularea are potentialul de a introduce o ambiguitate legislativa din cauza unei potentiale interpretari gramaticale, fapt care denatureaza sensul amendamentului pe care forul legislativ a vrut sa il dea textului de lege si sa aduca prejudicii materiale majore statului roman. Din cauza acestei erori de tehnica legislativa este absolut necesara reformularea textului, astfel incat sa fie clar ca momentul de referinta al stabilitatii il reprezinta data intrarii in vigoare a legii pentru toate aspectele enumerate, respectiv nivelul de redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera, pragurile de productie bruta aferente acestor cote si regimul fiscal (impozitul pe venitul suplimentar).

Membrii Comisiei pentru industrii si servicii, semnatare a acestei adrese, propun urmatoarea formulare a articolului 18:

Art. 18- Titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre offshore aflate in curs de executare la data intrarii in vigoare a prezentei legi li se aplica, pe toata perioada derularii acestora, nivelul de redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera, pragurile de productie bruta aferente acestor cote, existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi, respectiv impozitul pe venitul suplimentar asa cum este el definit la art.19 din Legea 256/2018 la data publicarii in Monitorul Oficial nr. 964 din 14 noiembrie 2018.

Aceasta rectificare, in opinia membrilor comisiei, se poate face ori printr-o Ordonanta de Urgenta a Guvernului, ori printr-o lege pentru interpretarea art. 18, din Legea 256/2018″.

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.