Camera Deputatilor a adoptat, miercuri, proiectul legii pensiilor, reexaminata ca urmare a deciziei Curtii Constitutionale, fiind inregistrate 197 voturi ‘pentru’, niciun vot ‘impotriva’ si 70 abtineri. Ieri, comisiile de specialitate au dat raport favorabil pentru acest proiect. Camera Deputatilor este for decizional in acest caz.
Fostul ministru al Muncii Olguta Vasilescu, initiator al proiectului, a precizat ca au fost foarte putine modificari de facut, pentru ca legea nu a fost declarata constitutionala in ansamblul sau, ci Curtea a cerut la trei paragrafe sa fie niste clarificari.
Conform proiectului adoptat de deputati, s-a modificat definitia stagiului minim de cotizare, fiind eliminata referirea la pensia de invaliditate. In acest sens, stagiul minim de cotizare este perioada minima de timp prevazuta de prezenta lege in care asiguratii au realizat stagiu de cotizare pentru a putea beneficia de pensie pentru limita de varsta si care nu cuprinde perioadele asimilate.
De asemenea, a fost modificata definitia pensionarului, in sensul ca acesta este „persoana care beneficiaza de una din categoriile de pensii prevazute de prezenta lege”, fiind eliminat stagiul minim de 15 ani pentru acordarea pensiei de invaliditate.
Totodata, a fost reformulat articolul referitor la contribuabilii sistemului public de pensii. Conform celor adoptate, „contribuabilii la sistemul public de pensii sunt: a) persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si din indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, pentru care angajatorii sau entitatile asimilate acestora au obligatia, potrivit Codului fiscal, de a calcula, de a retine la sursa si de a vira contributia de asigurari sociale a bugetul asigurarilor sociale de stat; b) persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente sau drepturi de proprietate intelectuala si care, potrivit Codului fiscal, pe baza declaratiei individuale de asigurare, datoreaza si platesc contributia de asigurari sociale; c) angajatorii sau entitatile asimilate acestora care, potrivit Codului fiscal, au obligatia de a plati contributia de asigurari sociale datorata pentru conditii deosebite si/sau speciale de munca, precum si eventuale diferente de contributii de asigurari sociale pe care legislatia le pune in seama angajatorului; d) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, prin structurile teritoriale si unitatile trimitatoare, care, potrivit legislatiei specifice, au obligatia de a suporta din bugetele proprii contributia de asigurari sociale datorata pentru persoanele care beneficiaza de drepturi acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, respectiv pentru personalul roman trimis in misiune temporara sau permanenta in strainatate”.
De asemenea, s-a mai stabilit ca „pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care au realizat stagii de cotizare in sistemul public de pensii, care nu indeplinesc conditiile de pensie pentru limita de varsta si care au capacitatea de munca diminuata din cauza: a) accidentelor de munca si bolilor profesionale, constatate conform legii; b) altor boli si accidente care nu au legatura cu munca; c) participarii la lupta pentru victoria Revolutiei din Decembrie 1989 ori in legatura cu evenimentele revolutionare din Decembrie 1989, care erau cuprinsi intr-un sistem de asigurari sociale anterior datei ivirii invaliditatii”.
Legea a fost adoptata, initial, de Parlament la data de 19 decembrie 2018, iar la data de 21 decembrie 2018 a fost formulata o sesizare de neconstitutionalitate a Legii. Astfel, in urma examinarii, Curtea Constitutionala a admis sesizarea de neconstitutionalitate si, prin Decizia nr.138 din
13 martie 2019, a constatat ca prevederile art.25 alin.(1) si art.63 lit.a) si b) sunt neconstitutionale.
Saptamana trecuta, Senatul a respins, in plen, proiectul privind sistemul public de pensii. Au fost inregistrate 67 de voturi „pentru” si 22 abtineri, nefiind intrunit numarul minim necesar pentru adoptarea unui act normativ cu caracter organic.