Probleme la detasarea in scoli, situatie semnalata si de ministrul Educatiei, Mircea Dumitru. Acesta a primit mai multe sesizari la minister privind modul in care, in unele judete, s-au facut numirile prin detasare ale directorilor de scoli, situatie care l-a determinat sa ia decizia de a trimite Corpul de Control sa faca verificari. Intr-un interviu recent acordat de Ministrul Educatiei pentru ziare.com, acesta a adus o serie de precizari privind criteriile de salarizare in cazul profesorilor, dar a vorbit si despre masterul didactic si invatamantul profesional dual. Detalii gasiti mai jos.
„Am primit in ultimele zile mai multe sesizari referitoare la modul in care, in unele judete, se petrec numirile prin detasare ale directorilor de scoli. Atrag atentia tuturor inspectorilor scolari generali ca numirile directorilor trebuie sa tina seama exclusiv de competentele si de integritatea persoanelor in cauza”, a scris ministrul Educatiei pe pagina sa de Facebook.
„Nu voi ezita sa trimit corpul de control pentru a verifica sesizarile primite si sa iau masuri ferme in situatiile in care inspectorii scolari numesc directorii pe alte criterii”, a adaugat ministrul Educatiei.
Mircea Dumitru a adaugat ca „in cel mai scurt timp vom demara concursurile pentru directorii de unitati de invatamant, astfel incat sa punem capat practicilor care, an de an, au afectat profund scoala”.
MINISTRUL EDUCATIEI, DESPRE SCHIMBAREA DE ATITUDINE A PROFESORILOR
Intr-un interviu acordat recent pentru ziare.com, ministrul Mircea Dumitru a aratat ca e nevoie de o schimbare de atitudine a profesorilor, dar si a parintilor fata de scoala. „Desi criticile sunt utile, a ne cantona in critica distructiva zilnica poate avea ca efect demoralizarea, demotivarea, lipsa de perspectiva pentru cei care lucreaza sau ar dori sa lucreze in invatamant”, a declarat Mircea Dumitru.
Citeste si: SALARIZARE 2016. Cum se modifica salariile profesorilor si medicilor din octombrie
TITULARIZARE 2016. Repartizarea profesorilor titulari si suplinitori in 2016
INVATAMANTUL PROFESIONAL DUAL, PILOTAT DIN TOAMNA
Intrebat care sunt proiectele din invatamantul preuniversitar pe care intentioneaza sa le duca la bun sfarsit, ministrul Educatiei a explicat:
„Prioritatea mandatului meu, proiectul asupra caruia insista si premierul, este invatamantul profesional dual. Au fost facuti cativa pasi, dar nu suntem la sfarsitul perioadei de elaborare si aplicare a conceptului. Si cred ca aici e nevoie de ceva mai multa dinamica si implicare din partea colegilor de la CNDIPT.
Am dori ca la sfarsitul toamnei sa putem pilota proiectul in cateva licee, sa avem o legislatie care sa permita dezvoltarea invatamantului profesional si tehnic, ruta alternativa fata de aceea a liceelor cu profil teoretic, pe care sa se poata inscrie tinerii care doresc sa aiba o meserie”, a spus ministrul.
„El tine de coodonarea intre ministerele Educatiei si al Muncii, ONG-uri, Camere de Comert dar si cu mediul de afaceri, companiile private. Ceea ce trebuie sa avem in vedere este in primul rand legislatia specifica, un pachet legislativ care sa permita implementarea programelor de formare in sistem profesional dual, responsabilizarea institutiilor care urmeaza sa ii angajeze pe elevii care vor absolvi aceasta forma de invatamant, acordarea de facilitati pentru elevii cuprinsi in aceste programe.
Cred ca exista niste intarzieri ale procesului care a fost coordonat din interiorul Ministerului Educatiei de structura care se ocupa de invatamantul profesional si tehnic. E nevoie de mult mai mult dinamism, de mai multa hotarare si de luarea unor decizii, pentru ca in acest moment nu exista niciun motiv pentru ca invatamantul dual sa nu fie implementat.
PROFESORI DE NOTA 10! O treime dintre elevii unei profesoare de Matematica din Bucuresti a luat 10 la Evaluare Nationala
Profesorii primesc o veste buna! Pot iesi la pensie la cerere, inainte de limita de varsta
Trebuie sa facem anumite schimbari pentru ca vedem rezultatele din fiecare an ale examenelor nationale, nemultumirea elevilor si a parintilor fata de scoala si fata de sansele acestor copii dupa ce termina scoala”, a adaugat Dumitru.
In conditiile in care in invatamantul teoretic se resimte puternic o ruptura intre scoala si elev, reflectata si de testele PISA, ministrul Educatiei a explicat cum poate scoala sa ii recastige pe copii.
„E nevoie de o schimbare de atitudine a profesorilor, dar si a parintilor fata de scoala, a tuturor celor interesati ca scoala sa functioneze mai bine. Este in primul rand necesara o revalorizare a profesiei noastre de profesori, de invatatori, de educatori.
E nevoie ca societatea sa exprime nu doar un interes legitim, ci si respect pentru aceasta profesie. E nevoie sa intelegem ca desi criticile sunt utile, a ne cantona in critica distructiva zilnica poate avea ca efect demoralizarea, demotivarea, lipsa de perspectiva pentru cei care lucreaza sau ar dori sa lucreze in invatamant. Daca nu vom intelege ca efortul trebuie sa fie comun, ca nu doar ministrul sau ministerul poate face aceasta transformare, nu vom avea scoala pe care o dorim”, a explicat Mircea Dumitru.
DESPRE SALARIZAREA PROFESORILOR
In privinta salarizarii profesorilor, ministru Educatiei a declarat ca in primul rand trebuie reconstruita reputatia profesiei de profesor si apoi aplicate anumite criterii de performanta.
„Este nevoie de o salarizare mai buna, dar nu e vorba numai despre bani. Daca ai un salariu decent, dar societatea nu te priveste ca pe un factor de progres, de formare si educare a tinerei generatii, meseria de profesor nu va fi una atragatoare. Daca reusim sa reconstruim reputatia acestei profesii am facut un pas mare. Dar profesorii insisi trebuie sa inteleaga ca astazi invatamantul nu poate fi doar un transfer unilateral si mecanic, sub forma de comenzi, de la profesor la elev, ci trebuie sa fie un dialog in care elevilor sa li se acorde drepturile si demnitatea pe care le au, ca fiinte umane.
Mecanismul pe care trebuie sa il avem in vedere este oarecum asemanator cu mecanismele care functioneaza in invatamantul superior si care insista foarte mult asupra ideii de autonomie functionala a scolilor. Exista consiliile de administratie ale scolilor in care se regasesc conducerea scolii, parintii, autoritatile locale si care trebuie sa insiste asupra unei evaluari reale a performantelor profesorilor in raport cu progresul scolar al elevilor si, in functie de ele, pe criteriile de salarizare. Pentru ca sistemul sa functioneze mai bine e necesara o reala vointa de schimbare a celor care sunt in sistem”, a completat ministrul.
Au fost elaborate noi planuri cadru pentru invatamantul preuniversitar, caracterizate de fostul ministru prof. univ. Mircea Miclea drept „mestesug de tampenie”. Iata ce a raspuns ministrul Educatiei, intrebat daca va aduce modificari la planurile cadru.
„Am unele rezerve fata de aceste planuri cadru, dar lucrurile au avansat suficient de mult, au fost luate anumite decizii, ele conditioneaza alte miscari din sistem. In baza planurilor cadru discutam despre programele scolare, despre manuale care trebuie elaborate in urmatoarele luni pentru ca generatia care va intra in clasa a V-a in 2017 sa le aiba pe banci. Trebuie facute licitatii. Daca reluam intreaga discutie, multe miscari ar fi incetinite sau oprite.
Probabil ca ceea ce putem face cu planul cadru, ca sa incerc totusi sa gasesc o solutie de compromis, ar fi sa discutam cu conducerea Institutului de Stiintele Educatiei si cu cei care au fost implicati in dezbatere pana acum despre numarul de ore pe care trebuie sa le petreaca elevul in scoala si cum se desfasoara ele.
Cred ca numarul acestor ore este foarte mare, solicita mult elevul din punct de vedere psihologic, iar rezultatele nu sunt foarte bune. Putem discuta despre calitatea educatiei si a orelor, dar nu cred ca ne mai putem intoarce asupra discutiei ca atare asupra planului cadru. Trebuie sa ne asumam decizii luate de institutii, de cei care au participat la dezbatere”, a spus el.
MASTERUL DIDACTIC, DIN OCTOMBRIE
Mircea Dumitru a precizat ca masterul didactic va fi introdus din octombrie.
„Da, il introducem si vom discuta care este forma adecvata. Este esential in acest moment sa ne ocupam de formarea profesorilor. Sistemul e in mare criza de profesori si credem ca ar trebui sa militam pentru un sistem de formare in care profesorii sa aiba dubla specializare.
E greu, mai ales in invatamantul rural, sa ai profesori care sa predea stiintele daca au monospecializare: ca sa isi faca normele didactice au ore in mai multe scoli care pot fi in mai multe sate sau comune, ceea ce le face programul imposibil.
Ati manifestat mereu toleranta zero fata de fenomenul plagiatului, in calitate de profesor si rector, si imediat ce ati fost numit ministru a inceput o adevarata efervescenta a integritatii, cu verdicte, cu evaluari de teze la nivelul universitatilor. Cum va explicati aceasta schimbare brusca de atitudine?
Ceea ce se intampla acum este ca prin modul hotarat in care eu prezint lucrurile si actionez, am transmis colegilor din invatamantul universitar semnalul ca e momentul sa ne luam in serios misiunea de profesori. Si una dintre principalele dimensiuni valorice ale misiunii noastre este aceea a integritatii. Un profesor trebuie sa fie o fiinta integra care nu face compromisuri cu principalele valori ale educatiei”, a mai explicat ministrul Mircea Dumitru.
Interviul integral il regasiti pe site-ul ziare.com.