Consiliul European a convenit sa acorde Marii Britanii o prelungire pentru iesirea din UE doar pana la data de 12 aprilie 2019, urmand ca UK sa indice un plan de urmat. In acest context, creste riscul concretizarii scenariului “no-deal Brexit”, mai jos vom afla ce presupune aceasta varianta intr-o prezentare facuta de RoNews.co.uk. Asta dupa ce deputatii din Marea Britanie au respins vineri, pentru a treia oara, acordul de retragere din Uniunea Europeana (UE) incheiat in noiembrie intre Londra si Bruxelles, cu 344 de voturi la 286. Ulterior, prim-ministrul britanic Theresa May si-a exprimat intentia sa prezinte deputatilor, pentru a patra oara, acordul de retragere din Uniunea Europeana, pentru a evita o iesire brutala, fara acord, la 12 aprilie.
Textul acordului pe care Theresa May l-a prezentat in Camera Comunelor a fost respins vineri de deputati cu 344 de voturi contra 286, o marja mult mai slaba decat la respingerile precedente.
„Pozitia guvernului este ca ne gandim la faptul ca cel mai bun mod de a respecta referendumul este de a pune in aplicare acordul”, a declarat, sambata, pentru BBC presedintele Partidului Conservator, Brandon Lewis.
Adoptarea textului ar trebui sa permita Regatului Unit sa paraseasca UE cu o perioada de tranzitie pana la sfarsitul anului 2020, pentru a evita o ruptura prea brutala de legaturile realizate timp de 46 de ani.
Scenariul „no-deal Brexit”
In lipsa unui acord de retragere intre UE si UK, acesta din urma va deveni o tara terta. In consecinta, intreaga legislatie a UE ar inceta sa se aplice in UK. Relatiile UK cu UE ar fi reglementate de dreptul international public, inclusiv de normele Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC), UE avand obligatia de a aplica normele si tarifele sale vamale la frontierele cu UK. Aceasta obligatie include efectuarea de controale privind respectarea standardelor vamale, sanitare si fitosanitare si verificarea conformitatii cu normele UE, ceea ce ar putea cauza intarzieri semnificative la frontiere. De asemenea, entitatile din UK nu ar mai fi eligibile pentru granturi UE si nu ar mai putea participa la procedurile de achizitii publice din UE in conditiile legislatiei aflate in vigoare in prezent.
ULTIMA ORA: UE este pregatita sa intarzie Brexit pentru a permite Marii Britanii sa organizeze al doilea referendum – Surse
Variante luate in calcul de Marea Britanie: Hard Brexit, alegeri anticipate sau amanarea iesirii din UE?
Theresa May: Regatul Unit trebuie sa paraseasca (UE) la 12 aprilie – in doar 14 zile. Ma tem ca am ajuns la limita
Summit UE convocat de urgenta, dupa ce acordul Brexit a fost respins pentru a treia oara de Parlamentul de la Londra
In mod similar, cetatenii UK nu vor mai fi cetateni ai UE. Britanicii vor fi supusi unor controale suplimentare la frontiere atunci cand vor intra pe teritoriul UE.
Actiunile intreprinse de UE in vederea pregatirii pentru scenariul „no-deal Brexit”
Comisia Europeana se pregateste inca din decembrie 2017 pentru un scenariu „no-deal”, publicand 90 de avize de pregatire si 3 comunicari. Cele 90 de avize sectoriale publicate de catre Comisia Europeana furnizeaza orientari detaliate destinate diferitelor sectoare afectate de Brexit (ele pot fi accesate aici: https://ec.europa.eu/info/brexit/brexit-preparedness/preparedness-notices_en). Mai mult, Comisia a publicat la data de 25 martie o serie de fise informative redactate intr-un limbaj usor de inteles in toate limbile UE (https://ec.europa.eu/info/publications/factsheets-and-questions-and-answers_en ).
De asemenea, Comisia Europeana a purtat discutii tehnice cu statele membre UE-27, atat in privinta aspectelor generale legate de asigurarea pregatirii si a contingentei, cat si pe marginea unor aspecte specifice privind asigurarea pregatirii sectoriale, juridice si administrative. Reprezentantii Comisiei au vizitat capitalele celor 27 de state membre ale UE, cu scopul de a furniza toate clarificarile necesare privind masurile de pregatire si de contingenta adoptate de Comisie, precum si pentru a discuta planurile de contingenta de la nivel national. Vizitele au evidentiat un nivel ridicat de pregatire a statelor membre pentru toate scenariile.
Masuri legislative de asigurare a contingentei si pregatirii
Pana in prezent, CE a prezentat 19 propuneri legislative. Parlamentul European si Consiliul au adoptat sau aprobat 17 dintre acestea, iar celelalte doua propuneri urmeaza a fi finalizate in timp util de cei doi co-legiuitori.
Cu toate acestea, masurile de contingenta ale UE nu pot atenua impactul de ansamblu al lipsei acordului de retragere si nu vor reinstitui pe deplin avantajele apartenentei la UE sau conditiile favorabile oferite de o eventuala perioada de tranzitie.
Masurile de contingenta pentru eventualitatea in care nu se ajunge la niciun acord se refera, printre altele, la: continuarea programului PEACE pe insula Irlanda (pana la sfarsitul anului 2020), bugetul UE, drepturile de pescuit si compensatia financiara, servicii financiare, conexiunile aeriene si siguranta transportului aerian, conexiunile rutiere, conexiuni feroviare, inspectia navelor, realinierea coridorului retelei centrale Marea Nordului – Marea Mediterana, politica privind schimbarile climatice, programul Erasmus, drepturile la prestatii de asigurari sociale si reciprocitatea vizelor.
Ajutoare de stat
In ceea ce priveste nevoia de resurse financiare si/sau de asistenta tehnica, normele in vigoare privind ajutoarele de stat ale UE fac posibila solutionarea problemelor intampinate de intreprinderi in cazul unui Brexit fara acord. De exemplu, normele privind ajutoarele de stat permit intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-urilor) sa beneficieze de ajutor pentru consultanta sau pentru formare, care ar putea fi utilizat pentru a contribui la pregatirea acestora (inclusiv pentru eventualele formalitati vamale viitoare). Orientarile privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor contin dispozitii referitoare la schemele de sprijin temporar pentru restructurarea IMM-urilor, care ar putea fi utile pentru solutionarea problemelor de lichiditate cauzate de Brexit. Finantarea se poate accesa sub diferite forme, de exemplu prin scheme de imprumut finantate de stat care respecta rata de referinta sau prin garantii de stat prevazute in Comunicarea privind garantiile.
Finantare si sprijin din bugetul UE
Asistenta tehnica si financiara din partea Uniunii Europene poate fi pusa la dispozitie in anumite domenii, cum ar fi formarea functionarilor vamali in cadrul programului Customs 2020. Alte programe pot contribui la proiecte de formare similare, cum ar fi in domeniul controalelor sanitare si fitosanitare. In ceea ce priveste agricultura, legislatia UE ofera o larga gama de instrumente pentru a face fata efectelor imediate ale retragerii Regatului Unit din UE fara acord.