SALARIZARE 2016. SALARII PROFESORI: Solutii in grila de salarizare propuse de Guvern pentru a evita greva de pe 1 iunie
Economie

NOUA LEGE A SALARIZARII 2016. Moise Guran: Salarii mai mari pentru profesori si medici, doar dupa ce se fac reforme

Proiectul privind nou Lege a salarizarii 2016 a incins spiritele intre bugetari, dupa ce a fost prezentat aseara de premierul Dacian Ciolos. Profesorii sunt extrem de nemultumiti de noile salarii, iar examenele nationale pot fi blocate din cauza grevei dascalilor. Negocieri dure au fost ieri la Ministerul Muncii, insa sindicalistii au ramas nemultumiti, mai ales ca nu vor fi alocari suplimentare pentru domeniul invatamantului. Documentul anuntat de Ciolos prevede sica toti debutantii din domeniul sanitar vor primi bani in plus cu 10%. 

Premierul Dacian Cioloș a explicat, marti, de ce creșterile salariale din Sănătate au fost acordate cu prioritate, în proiectul de ordonanță privind creșterea salariilor bugetarilor. El a subliniat și că niciun salariu nu va scădea după intrarea în vigoare a acestei ordonanțe și că principalul obiectiv a fost rezolvarea problemelor privind salariile de încadrare.

Majorările salariale din noua lege a salarizarii 2016 ar urma să intre în vigoare din luna august 2016 și vor fi acordate sub formă de stimulente, „premii în bani”.

Jurnalistul Moise Guran a comentat, pe blogul biziday.ro, noul proiect privind legea salarizarii. Iata ce a scris:

Dintr-un motiv pe care nu l-am înţeles, Guvernul Cioloş pare a fi rămas cu impresia că marea problemă a românilor este, în acest moment, salarizarea bugetarilor. O fi şi asta, dar ca problemă adiacentă, ca distorsiune într-o piaţă a muncii împărţită, o parte în care nu intri într-o companie decât la un salariu minim pe economie, după ce ai dat câteva examene riguroase pe post şi ai acceptat eventual să lucrezi, măcar parţial, cu salariul la negru, şi o altă parte, asta a bugetarilor, în care n-ai şanse să intri decât pe pile, eventual cu o şpagă, sau să accepţi un post pe care nu îl vrea nimeni, ori într-o şcoală, într-un spital sau, mai rar în administraţie.

Realizând că nu are suficiente resurse, Guvernul Cioloş a luat în calcul renunţarea la majorarea tuturor salariilor bugetarilor şi aplicarea unor majorări cu prioritate în Sănătate şi Învăţământ. Prioritizarea în sine nu e deloc o idee rea, dar mie unuia mi se pare că Guvernul confundă, din nou, cauza cu efectul şi va greşi grav dacă dă salarii mai mari, fie doar şi în aceste două domenii, înainte, iar nu după realizarea unor reforme consistente.

Iti recomandam si: SALARIZARE 2016 – GRILA SALARIZARE 2016. Medicii si profesorii vor avea cele mai mari cresteri in noua Lege a Salarizarii

NOUA LEGE A SALARIZARII 2016. Negocieri dure intre Guvern si sindicalisti pe legea salarizarii

Asta pentru că unu, bugetarii nu sunt prost plătiţi faţă de nivelul ţării, doi, nivelul lor de salarizare este efectul, iar nu cauza disfuncţionalităţilor din sistemele publice, fie că vorbim de educaţie, sănătate, administraţie sau orice altceva şi, trei, lipsa de performanţă a acestor sisteme publice joacă un rol important în frânarea generală a ţării, inclusiv a privaţilor şi a capacităţii economiei noastre de a ne susţine un trai mai bun. Mai pe româneşte spus, reformarea unui domeniu, aşa cum este Învăţământul, de exemplu, ar trebui să creeze resurse suplimentare, iar nu să ne coste mai mult.

Vorbind pe concret, într-un exerciţiu exemplificativ şi aleatoriu de aritmetică simplă, reducerea, să zicem, cu 20% a numărului de ore pe care le petrec copiii în şcoală poate da posibilitatea creşterii salariilor dascălilor lor cu 20%, dar asta numai în condiţiile în care numărul acestora se reduce cu 20%.

În altă ordine de idei, admit posibilitatea ca statul să crească salariile dascălilor nu cu 20%, ci cu 40%, admit posibilitatea unor eforturi suplimentare ale societăţii în acest scop, dar numai după, iar nu înainte de reformarea acestui sistem, după, iar nu înainte de eliminarea profesorilor care nu au ce să caute în şcoli şi deschiderea porţilor pentru dascăli noi, mai entuziaşti, cel puţin, după, iar nu înainte de deblocarea unei reforme pe care cârdăşia dintre sindicate şi minister o vrea îngropată sub vanitatea cărţii de vizită pe care domnul Adrian Curaj a vrut să-şi poată scrie şi o funcţie de ministru în palmares. Dacă nu înţelege asta, Cioloş nu va face decât ceea ce ar fi făcut şi un Guvern de politruci în an electoral – creşterea salariilor bugetarilor.

Iti recomandam si: NOUA LEGE A SALARIZARII, din nou in atentia Guvernului. Cum va arata noua ORDONANTA DE SALARIZARE!

Noua Lege a salarizarii are cel putin 10 variante. Ordonanta prevedea cresteri doar pentru cei din partea de jos a grilei de salarizare

La Sănătate, deşi mai complexă prin efecte, reforma este mai simplu de făcut din perspectiva restructurărilor de personal. Asta pentru că turnul de sticlă al acestui sector, nereformat de la comunism încoace, a fost spart de liberalizarea pieţei muncii şi plecarea cadrelor pe salarii mult mai mari în Occident. Aşa se face că în Sănătate avem deficit de oameni, iar nu excedent, ca în Administraţie sau Învăţământ, iar numirea lui Vlad Voiculescu la minister chiar dă posibilitatea unor schimbări rapide şi justifică şi o creştere de salarii. Evident, şi acolo e un sistem de spart, unul mafiot, croit pe uriaşele şpăgi de achiziţii, dar cel puţin nu va plânge nimeni că a rămas fără slujbă.

Presupunând că statul ar putea majora salariile în Învăţământ şi în Sănătate de la 1 august şi luând în calcul cele 2,3 miliarde de lei disponibile în acest an faţă de un fond total de salarii de 19 miliarde pentru aceste două domenii, se crează posibilitatea unei creşteri medii a fondului de salarizare de 25-30%.

O grămadă de bani! Esenţial este însă ca Cioloş să nu dea acelaşi procent tuturor, să găsească un sistem prin care să recompenseze competenţa şi performanţa în sistemul bugetar, iar nu egalitarismul socialist care a şi dus la colapsul acestuia. Paradoxal, deşi eu însumi sunt de acord că Sănătatea şi Învăţământul sunt cele mai bine alese priorităţi naţionale, consider că reforma Administraţiei ar fi trebuit să fie prima. Asta pentru că abia aceea ar crea mai multe resurse care să permită şi creşterea mai consistentă a salariilor celorlalţi bugetari, dar şi pentru că birocraţia imobilă din România afectează cel mai direct dezvoltarea economică.

Cum sunt puţine şanse să vedem un proiect de reformă a Administraţiei mai devreme de toamna acestui an, sunt chiar curios câţi dintre funcţionarii noştri îşi vor dori salarii mai mari, sau vor prefera să nu se atingă nimeni de joburile lor chiar dacă nici majorări nu vor primi.

Vezi comentariul lui Moise Guran si pe site-ul biziday.ro

Stiri pe aceeasi tema

Noul sef al ANAF: Marii contribuabili au pondere in taxe de 43% in Romania, pe cand in Germania, Franta sau Marea Britanie este de 65-75%

Ioana Badulescu

ANAF se muta online si aduce precizari privind simplificarea procedurilor din zona de TVA, inclusiv la codul de TVA

Delia Ion

Un roman a inventat casa care se construieste in 6 zile

Cristiana Petrariu Bota

Lasa un comentariu

Prin continuarea navigării pe hotweek.ro, confirmaţi că acceptaţi utliizarea fişierelor tip cookies sau tehnologii asemănătoare pentru a analiza traficul şi a vă propune funcţionalităţi sociale, conţinut şi eventuale publicităţi personalizate. Accept Mai mult