Noul an scolar 2019-2020 ar putea incepe cu o saptamana mai devreme decat de obicei
Breaking News

Noul an scolar 2016 – 2017 aduce o serie de noutati, inclusiv la Bacalaureat si Evaluarea Nationala. Ce spun expertii in Educatie

Noul an şcolar 2016 – 2017 vine cu o serie de noutăţi, printre care Statutul Elevului sau eliminarea pragului de 0,5 puncte pentru modificarea notei de la Bacalaureat şi Evaluarea Naţională în urma unei contestaţii. Perioada de desfăşurare a programului ”Şcoala Altfel” ar urma să fie flexibilizată , iar învăţământul profesional-dual să fie revigorat. Nu în ultimul rând însă, ministrul Mircea Dumitru promite depolitizarea învăţământului preuniversitar, transmite RFI. 

“Dupa 10 ani de intruziune politică în şcoală credem că este momentul pentru reprofesionalizarea managementului şcolar. (…) Școala este în primul rând pentru elevi și despre elevi, dar evident trebuie făcută și de către profesori, care sunt mentori, formatori, adică cei care au grijă de dezvoltarea personalității elevilor. Transformarea necesară în învățământul preuniversitar este una structurală, de aceea îmi doresc ca, în mandatul pe care îl am, să începem, dacă nu aceste transformări structurale ca atare, cel puțin un dialog onest, deschis, în așa fel încât să avem în viitorul apropiat un teren fertil pe care putem să impunem aceste transformări structurale”’, transmite ministrul Mircea Dumitru.

În perioada imediat următoare încep evaluările inspectorilor şcolari, făcute de echipe mixte din minister. Iar în octombrie vor avea loc concursurile pentru posturile de director pentru toate unităţile de învăţământ, de la gradiniţă la liceu, de asemenea sub supravegherea celor de la minister.

Despre politizarea sistemului de învăţământ preuniversitar a vorbit, la RFI, Marian Staş, expert în Educație. Marian Staş e de părere că sistemul ar fi putut fi curăţat până acum, dacă s-ar fi dorit cu adevărat acest lucru. Corectitudinea concursurilor nu poate fi garantată, spune Marian Staş, care insistă că managementul profesionist, depolitizat, se poate realiza numai după anumite principii-cheie, guvernate de tema subsidiarității și a descentralizării. Un proces autentic de depolitizare a învățământului preuniversitar presupune depunerea carnetului de partid în 24 de ore, comentează Marian Staş:

HotWeek iti recomanda si: Ministrul Educatiei, precizari despre detasarea in scoli, salarizarea profesorilor, masterul didactic si planurile cadru

Marian Staș: Sistemul este extrem de politizat pe întreaga sa verticală și direct și indirect, fie explicit, fie subtil. O strategie sănătoasă ar presupune ca cea mai înaltă funcție politică în învățământul preuniversitar să fie cea de secretar de stat, iar toate funcțiile de sub aceasta să fie nepolitice. Așa se întâmplă în armată, justiție, afaceri externe, etc. Un proces autentic de depolitizare a învățământului preuniversitar presupune depunerea carnetului de partid în 24 de ore de către toți cei care funcționează în învățământul preuniversitar.

Reporter: De ce au eșuat tentativele de depolitizare de până acum?

M.S: Pentru că au fost forme fără fond și pentru că obiectivul lor real nu a fost depolitizarea autentică. Dacă ar fi vrut cu adevărat să facă acest lucru, diriguitorii de sistem ar fi făcut-o. Acum starea este fix inversă, status quo-ul este strict politizat. Într-un model de analiză de câmp de forță, pot spune că forțele care acționează pentru păstrarea status quo-ului, pentru această stare politizată a învățământului preuniversitar prevalează.

Rep: Vorbiți despre carnet de partid, însă realitatea arată că există și o relație de dependență între primar și directorul de școală. Cum s-ar putea rezolva această problemă? Vrea sau nu, directorul de școală ajunge la mediul politic.

M.S: Eu aș încadra acel tip de comportament la abuz în serviciu. Sunt instrumente legale pentru a sancționa acel abuz al primarilor. Școala nu este tarlaua lor. Ei nu ar trebui să poată să facă ce vor într-un sistem public. Tema ca atare, nu ar trebui să existe. Cred că un număr de precedente, câteva denunțuri pentru comportamente abuzive și de hărțuire ar clarifica lucrurile foarte bine, iar primarii nu ar mai îndrăzni să facă astfel de abuzuri.

Rep: Ce înseamnă, în opinia dumneavoastră, management profesionist în învățământ?

M.S: Managementul profesionist are cel puțin trei componente critice, iar toate trei sunt guvernate de tema subsidiarității și a descentralizării. Aceasta presupune o arhitectură curriculară dusă până la nivelul școlii, astfel încât ea să fie gestionată eficient de către managementul școlii, de către profesori și directori. Mai presupune o carieră didactică și un model de resurse umane subsidiarizat și dus până la nivelul școlilor, pe ceea ce înseamnă mișcarea de personal și programele de formare și de dezvoltare profesională a profesorilor. De asemenea, presupune subsidiaritate și descentralizare în tema inspecției școlare și instituționale. De exemplu, instituția inspectoratelor școlare este una depășită de timp și revolută și reprezintă testul de turnesol al politizării în sistemul preuniversitar. Acolo este unul dintre punctele cele mai purulente de comportament politic. Nici concursurile, așa cum s-au desfășurat, nu au fost, întotdeauna foarte curate. De multe ori au fost pseudo-concursuri, organizate ca să iasă cine trebuie.

Rep: Încep evaluările inspectorilor școlari. Vor fi evaluri făcute de echipe mixte din ministerul educației. Este aceasta o garanție că evaluările vor fi pertinnte?

M.S: Aș putea spune că nu comentez. Nu pot garanta acest lucru. Foarte multe dintre tipurile de comportamente sunt forme fără fond care nu fac decât să consfințească status quo-ul. Nu mă aștept ca un astfel de proces să conducă la rezultate foarte concludente. Dumneavoastră ați menționat doar soluții tehnice, care, cu siguranță nu vor aduce transformările pe care toată lumea le așteaptă. Procesele de schimbare adaptivă înseamnă conștientizarea unui nou set de valori, cum ar fi cel de integritate, de profesionalism, nu de comportament abuziv, politizat sau politic. Înseamnă asumarea unor valori care țin de descentralizare și subsidiaritate. Acestea nu pot fi pornite de la mijloc, de la simplele concursuri de directori. Îngăduiți-mi să fiu reticent și sceptic în legătură cu succesul de sistem al acestui proiect, atât în ceea ce privește valoarea inspectorilor, cât și în ceea ce privește numirea unor directori apolitici. Înregistrăm întârzieri care probează că diriguitorii de sistem sunt captivi sistemului însuși.

Rep: Eu sunt mai optimist. Dau acestei inițiative prezumția că va putea urni lucrurile. Însă, ce garanții sunt că următorul guvern, care stă să vină, va continua un astfel de proiect de depolitizare?

M.S: Îngăduiți-mi să las întrebarea deschisă. Vă propun să reluăm discuția după 11 decembrie 2016, când vom avea o imagine mai clară. Eu cred că toamna – iarna electorală românească va aduce câteva transformări semnificative, fiind posibil ca parametrii acelui joc să poată avea ingrediente transformaționale semnificative.

INTERVIUL INTEGRAL IL POTI ASCULTA PE SITE-UL RFI

Iti recomandam si: GRILE SALARIZARE 2016. Care sunt noile grile de salarizare din invatamant aplicabile din august si ce salarii primesc profesorii

Repartizarea profesorilor titulari si suplinitori in 2016

PROFESORI DE NOTA 10! O treime dintre elevii unei profesoare de Matematica din Bucuresti a luat 10 la Evaluare Nationala

Profesorii primesc o veste buna! Pot iesi la pensie la cerere, inainte de limita de varsta

Articole asemănătoare

Premierul l-a demis pe seful CNAS, Razvan Vulcanescu. Noul sef ar putea fi Vasile Ciurchea, anchetat de procurorii anticoruptie intr-un dosar care vizeaza contractele privind sistemul informatic

Ioana Badulescu

Presedintele Parlamentului European: Kovesi est propunerea PE pentru sefia Parchetului European

Lucy Ionesco

Victor Ponta a demisionat: Niciodata nu ma bat cu oamenii

Lucy Ionesco