Parlamentul din Suedia mai are doua sanse pentru a vota un premier, altfel primavara va aduce alegeri anticipate

Cristiana Petrariu Bota
By Cristiana Petrariu Bota ianuarie 4, 2019 19:39

Parlamentul din Suedia mai are doua sanse pentru a vota un premier, altfel primavara va aduce alegeri anticipate

SUEDIA – Alegeri o data… sau poate de doua ori, serviciu militar obligatoriu… insa doar pentru cei alesi, plus o taxa de calatorie aparuta in 2017 si care pare ca s-a dovedit atat de eficienta incat va disparea in luna iulie. Parlamentul suedez mai are doua sanse din patru posibile pentru a vota un prim-ministru. Altfel, primavara va aduce alegeri anticipate. 

Conform legii, un candidat la postul de prim – ministru este propus de purtatorul de cuvant al Parlamentului, iar apoi el trebuie sa fie votat de cel putin jumatate plus unu din parlamentari. Asta inseamna minim 175 de voturi. …pe care deocamdata nu le-au primit niciunul dintre cei doi care au fost propusi.

Rand pe rand candidatul dreptei, Ulf Kristersson si actualul prim-ministru de stanga Stefan Löfven au fost respinsi, iar legea spune ca mai sunt posibile doar doua incercari.

Asta insa nu s-a intamplat si cu bugetul pentru anul 2019. El a trecut de Parlament cu toate ca este unul atat de inclinat catre dreapta incat, daca noul prim – ministru va fi de stanga, el va avea probabil destul de multe dificultati pentru a-l pune in aplicare.

Din pacate anticipatele vor costa in jur de 40 de milioane de euro si, spun unii comentatori, cum vor fi trecut doar cateva luni de la precedentul scrutin probabil ca nu vor aduce schimbari majore in distributia locurilor din Parlament.

Insa niste alegeri care cu siguranta vor avea loc pe 26 mai in Suedia sunt cele pentru Parlamentul european. La ele pot vota atat cetatenii suedezi majori (cam 7, 3 milioane), cat si cetatenii altor tari europene, care au rezidenta in Suedia.

Interesant este de observat ca rezultatele votului pentru Parlamentul european adesea nu seamana cu cele ale alegerilor nationale. Suedezii au asteptari diferite de la cei care fac politica nationala si cei care trebuie implicati in decizii europene. In 2014 de pilda, pe locul doi la numarul de reprezentanti in instantele europene s-a aflat Partidul de Mediu, care altfel nu castiga de obicei prea multe fotolii in Parlamentul de la Stockholm.

Pentru mai 2019, aceeasi formatiune a anuntat deja ca ii are pe primele doua locuri pe Alice Bah Kuhnke – actual ministru al culturii si democratiei si pe Par Holmgren, care anterior a fost meterolog la Tv. Prima pentru ca este una din cele mai vizibile personalitati ale partidului, iar cel de-al doilea pentru ca ii este cunoscuta implicarea in problemele de mediu.

Si tot in 2019 Suedia va reintroduce si serviciul militar obligatoriu. Insa el nu este tocmai ceea ce s-ar putea intelege din titlu. Mai intai pentru ca se pare ca e nevoie doar de aproximativ 4000 de noi recruti, din care 2500 vor fi cei care se inroleaza la cerere. Restul de 1500 sunt alesi dintre tinerii nascuti in 2000 si care au fost deja chemati la teste in cursul acestui an. Oricine poate fi inrolat, indiferent de sex.

In plus, serviciul militar nu are durata fixa. El va avea intre 4 si 11 luni, in functie de specializarea la care este repartizat recrutul ce va fi chiar platit cu aproximativ 14 euro pentru fiecare zi pe care o petrece in armata. Insa, odata chemat la inrolare, nu ai dreptul sa spui nu.

In sfarsit, 2019 va insemna probabil si sfarsitul a ceea ce se numeste “taxa pe zbor”. Aceasta a fost introdusa in aprilie 2018 pentru orice calatorie cu avionul. Scopul ei era sa creasca pretul biletelor, astfel incat numarul calatoriilor si implicit nivelul poluarii cauzate de avioane sa fie redus cu aproximativ 2%. Un bilet pe rute europene a devenit astfel mai scump cu 6 euro, unul pe distante medii, cu 25 de euro, iar pentru distantele de peste 6000 km, calatorii au platit cu 40 de euro mai mult,

Rezultatele insa nu au fost tocmai cele asteptate. SAS, compania interscandinava a avut un an 2018 minunat transportand mai multi calatori ca niciodata, iar Norwegian, un alt mare operator aerian, a anuntat in octombrie 2018 incasari cu 14% mai mari decat in aceeasi luna a lui 2017. Nici companiile de charter nu s-au simtit tocmai rau si au continuat sa trasporte mii de calatori spre destinatii de vacanta.

Asa ca noul buget votat de Parlament prevede anularea acestei taxe incepand cu 1 iulie. Dar nimic nu e sigur, fiindca daca noul guvern va fi de stanga, el va putea sa faca ajustari si sa aleaga sa mentina “taxa de zbor”, asa cum recomanda de altfel organizatiile de protectia mediului.

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.