Procedura de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscala a fost publicata vineri, 11 decembrie 2020, in Monitorul Oficial. Ordinul aduce schimbari importante in ce priveste procedurile de intocmire a raportului de inspectie fiscala, ANAF venind cu o procedura unica pentru intocmirea, avizarea si aprobarea raportului de inspectie fiscala, transparentizeaza procedura si reglementeaza mecanisme de corectie a unor situatii.
Potrivit anuntului de presa, in Monitorul Oficial nr. 1.210 din 11 decembrie 2020 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 4.077/2020 pentru aprobarea Procedurii de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscala. Actul normativ are in vedere asigurarea transparentizarii activitatii de inspectie fiscala, a responsabilizarii functionarilor publici implicati in activitatea de inspectie fiscala, in contextul in care OPANAF nr. 2.506/2018, pentru aprobarea Sistemului de proceduri pentru inspectia fiscala, reglementeaza procedura de lucru interna a organelor de inspectie fiscala.
Astfel, sunt reglementate si situatiile in care apar divergente intre organele fiscale in stabilirea corecta a starii de fapt fiscale la un contribuabil verificat, precum si modalitatea de solutionare a divergentelor prin consensul opiniilor intre reprezentantii echipei de inspectie fiscala, seful de serviciu si conducatorul activitatii de inspectie fiscala.
Anterior, la nivelul ANAF nu exista o procedura unitara stabilita pentru intocmirea raportului de inspectie fiscala. De precizat ca eventualele incalcari ale procedurii vor putea fi folosite ca argumente la o contestare a raportului.
In cadrul Procedurii de intocmire, avizare si aprobare a raportului de inspectie fiscala se vor intocmi sau utiliza urmatoarele documente:
▪ raportul de inspectie fiscala (partiala sau generala) incheiat cu respectarea modelului si continutului aprobat prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 3710/2015 privind modelul si continutul Raportului de inspectie fiscala intocmit la persoane juridice si Ordinul presedintelui ANAF nr. 3772/2015 privind modelul si continutul Raportului de inspectie fiscala intocmit la persoane fizice;
▪ nota privind constatarile in divergenta;
▪ instiintare pentru discutia finala.
Procedura presupune derularea a patru etape:
1. Analiza constatarilor fiscale impreuna cu seful de serviciu coordonator;
2. Intocmirea raportului de inspectie fiscala si a dosarului actiunii de inspectie fiscala;
3. Avizarea raportului de inspectie fiscala de catre seful de serviciu coordonator;
4. Aprobarea raportului de inspectie fiscala de catre conducatorul coordonator al activitatii de inspectie fiscala.