Legea Split-TVA a fost promulgata de presedintele Iohannis si va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018
Economie

Proiect de modificare la Codul Fiscal de la 1 ianuarie 2018

Un proiect de Ordonanţă care va schimba Codul Fiscal de la 1 ianuarie 2018 prevede ca multinaţionalele nu vor mai avea 100% scutire de impozit (deductibilitate) la sumele primite ca ramburs de la filialele din România, acestea urmand a beneficia de un plafon de deductibilitate de doar 30% din aceste sume. Guvernul vrea să aducă mai multe modificări capitolului din Codul fiscal referitor la impozitarea veniturilor nerezidenților și reprezentanțelor firmelor străine. 

Prin proiectul de modificare a Codului Fiscal făcut public saptamana trecuta, Guvernul Tudose își afirmă și intenția de a majora impozitele datorate de firmele străine. Este vorba de impozitul pe reprezentanță, care ar urma să crească, de la 1 ianuarie 2018, cu circa 20%.

Una dintre modificări privește art. 236, care stabilește impozitul pe care trebuie să-l plătească, pentru un an fiscal, fiecare reprezentanță. Impozitul ar urma să crească de la echivalentul a 4.000 de euro la suma de 22.000 lei.

O altă modificare privește modul de plată a impozitului. În prezent, Codul fiscal permite persoanelor juridice străine să plătească impozitul pe reprezentanță în două tranșe egale, până la datele de 25 iunie și 25 decembrie, inclusiv. Potrivit proiectului MFP, firmele străine vor trebui să plătească într-o singură tranșă, „până în ultima zi a lunii februarie inclusiv” a anului de impunere.

Iti recomandam si: Plata defalcata a TVA va fi optionala o perioada, dar va deveni obligatorie din 2018

Ordonanta Split TVA, care obliga firmele sa aiba cont de TVA incepand din octombrie, desfiintata de analistii financiari si de oamenii de afaceri

Din același proiect al ministerului condus de Ionuț Mișa a reieșit majorarea accizelor la combustibili, de la 1 septembrie 2017, fapt care va antrena o creștere a prețului la pompă de cel puțin 45 de bani/litru.

Rambursarea împrumuturilor nu va mai fi deductibila integral

Mai multe companii care au adus investiţii străine în România au alocat respectivele sume ca împrumuturi, nu ca aport la capital, iar rambursarea respectivelor împrumuturi – de la filialele din România către multinaţionale – sunt acum scutite de impozit. Sesizând această modalitate de optimizare fiscală, Guvernul propune ca rambursarea respectivelor împrumuturi să nu mai fie deductibilă integral, ci doar în proporţie de 30%, la care se adaugă componenta de venit realizat din înstrăinarea respectivelor creanţe.

„Se propune deducerea cheltuielilor reprezentând valoarea creanţelor înstrăinate, potrivit legii, în limita unui plafon de 30% din valoarea creanţelor înstrăinate la care se adaugă valoarea venitului realizat din înstrăinarea acestora”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului normativ.

Iniţiatorii oferă şi un exemplu: „la calculul rezultatului fiscal pentru o creanţă care a fost înstrăinată la o valoare de 1.500 de lei faţă valoarea nominală de 10.000 de lei, cheltuiala reprezentând valoarea acestei creanţe va fi deductibilă în limita a 4.500 de lei”.

În prezent, potrivit pct. 13 litera i) din Normele metodologice date în aplicarea Titlului II din Codul fiscal, cheltuielile reprezentând valoarea creanţelor înstrăinate sunt integral deductibile la calculul rezultatului fiscal, indiferent de nivelul veniturilor înregistrate din înstrăinarea creanţelor respective. Prin urmare, notează iniţiatorii viitoarei Ordonanţe, „având în vedere amploarea fenomenului de cesionare a creanţelor, în special a celor din domeniul bancar, precum şi faptul că acestea sunt înstrăinate pentru sume infime raportate la valoarea creanţelor/împrumuturilor, valoare considerată cheltuială deductibilă la calculul impozitului pe profit, în vederea diminuării impactului fiscal asupra bazei de impozitare, se impune limitarea deducerii acestor cheltuieli, în limita unui plafon de 30% din valoarea creanţelor înstrăinate la care se adaugă valoarea venitului realizat din înstrăinarea acestora”. Această limitare „aduce acelaşi regim fiscal, aplicabil în prezent pentru creanţele scose din gestiunea contribuabililor, plătitori de impozit pe profit, ca urmare a neîncasării”.

„În situaţia în care, din analizele efectuate asupra modalităţii de stabilire a impozitului pe profit s-au evidenţiat efecte fiscale importante generate de înstrăinarea creanţelor, mai ales în sectorul bancar, se impune revizuirea regimului fiscal aplicabil acestor cheltuieli în sensul limitării valorii deductibile a acestora la stabilirea rezultatului fiscal”, argumentează iniţiatorii prevederilor citate.

Te-ar putea interesa si: De la 1 ianuarie 2018, CAS si CASS trec la angajat, simultan cu cresterea salariului brut la toti angajatii si scaderea impozitului pe venit. Ce se intampla la privat? 

Firme cu angajati part-time vor plati contributii mai mari la stat. Masura se va aplica cu veniturile aferente lunii august 2017

Articole asemănătoare

ANAF vrea sa reduca numarul de formulare si declaratii fiscale. Simplificarea Declaratiei Unice si reducerea frecventei de depunere la firme se numara printre prioritati

Lucy Ionesco

In ce conditii se poate prelungi somajul tehnic dupa data de 15 mai. Precizari facute de Ministerul Muncii

Lucy Ionesco

Veniturile romanilor din strainatate, vizate de ANAF. Ce spune Ministerul de Finante

Lucy Ionesco