Raport privind accidentul din Muntii Apuseni: Deciziile lui Adrian Iovan si vremea rea au dus la prabusire. DOCUMENT CIAS

Cristiana Petrariu Bota
By Cristiana Petrariu Bota octombrie 19, 2015 16:52

Raport privind accidentul din Muntii Apuseni: Deciziile lui Adrian Iovan si vremea rea au dus la prabusire. DOCUMENT CIAS

Accidentul aviatic produs în ianuarie 2014, în munții Apuseni, a avut loc din cauza unui givraj, de nivel mediu la momentul traversării Carpaţilor Meridionali, care a dus la coborârea altitudinii si din cauza unor decizii luate de comandantul Adrian Iovan.

Aeronava care s-a prăbuşit în 20 ianuarie 2014 în Munţii Apuseni era pilotată de Răzvan Petrescu, dar pilotul Adrian Iovan era comandant. Potrivit raportului, comandantul a luat mai multe decizii eronate, între care continuarea zborului în condiţii care au favorizat givrajul sever.

Potrivit unui investigator CIAS, pilotul a anunțat că se confruntă cu probleme de givraj, fără a spune că este stare de urgență. Acesta este motivul pentru care aeronava nu a reușit să atingă înălțimea optimă.

Suciu a precizat că dacă înălțimea scade, aeronava nu va mai beneficia de controlul radar, astfel că se presupune că echipajul își poate stabili poziția în raport cu reperele terestre. Investigatorul a subliniat că pilotul a coborât până la 2.400 de metri sub radar, iar “pilotul și-a asumat decizia de a renunța la asistență”.

Aeronava s-a confruntat cu un givraj sever la nivelul carburatoarelor motoarelor, lucru care nu a mai permis atingerea altitudinii de 11.000 de picioare.

“Singura persoană care are toate datele și care e îndreptățită să ia decizii e comandantul de echipaj. Când ia decizia să coboare într-un spațiu de clasa G (zbor în spațiu necontrolat) își asumă întreaga responsabilitate a zborului”, a explicat Suciu, subliniind că operatorul din spațiul de control are un rol strict de informare, neavând dreptul să sugereze nimic comandantului de zbor.

RAPORTUL OFICIAL AL CIAS POATE FI CONSULTAT AICI

Potrivit acestuia, cauza care a dus la decesul pilotului este faptul că odată cu prăbușirea aeronavei o aripă ruptă a lovit cabina de pilotaj.

“Nu putem să discutăm de o eroare în pilotaj. Ne confruntăm cu o eroare în managementul misiunii. Nu este același lucru. Condițiile meteo au favorizat radical”, a afirmat oficialul CIAS.

Suciu a adăugat că aeronava a fost comandată de pilot și că era pregătită pentru un zbor instrumental.

Raportul prezentat luni are 127 de pagini și a fost realizat cu sprijinul statului de fabricație a aeronavei, Marea Britanie, și a statului de producere a motoarelor, SUA. Implicarea acestora presupune faptul că se apelează la organisme de investigare similare, un reprezentant acreditat participând activ la realizarea raportului.

Directorul general al Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS), Nicolae Stoica, a declarat că în urma investigațiilor au fost emise recomandări de siguranță care vizează Aviația Civilă, AACR, Școala Superioadă de Aviație, ROMATSA, dar și Ministerul Transporturilor.
Raportul are 150 de pagini şi a fost întocmit împreună cu specialişti din Marea Britanie – stat de fabricaţie a aeronavei – şi SUA, unde au fost fabricate motoarele.

Raportul în cazul accidentului aviatic din Apuseni, prezentat luni, la aproape doi ani de la tragedie, arată că motoarele aeronavei s-au oprit din cauza givrajului sever.

Potrivit membrilor comisiei de anchetă, aeronava pilotată de Adrian Iovan s-a prăbuşit în condiţiile în care motoarele s-au oprit din cauza givrajului sever.

”Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor”, au mai spus membrii comisiei de anchetă, arătând că aeronava a zburat tot timpul, deasupra Carpaţilor Meridionali, sub altitudinea minimă admisă.

Reprezentanţii comisiei de anchetă au mai anunţat că la testele efectuate nu s-au constatat defecţiuni tehnice, ci doar givrajul sever.

Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.

În investigaţia tehnică, specialiştii au examinat epava şi locul producerii accidentului, au analizat, în colaborare cu reprezentantul acreditat al AAIB – Marea Britanie, datele înregistrate pe GPS-ul găsit la bordul aeronavei, precum şi conformitatea sistemului ELT (Emergency Locator Transmitter) faţă de documentaţia tehnică de instalare, starea de funcţionare, precum şi momentul şi modul de rupere al antenei de 406,025 MHz.

Specialiştii au studiat sistemul de căutare şi salvare, în limita competenţelor CIAS, prin analizarea legislaţiei în vigoare, analizarea documentelor puse la dispoziţie de către CC-SAR Romatsa, intervievarea personalului din cadrul CC-SAR, analizarea documentaţiei internaţionale de referinţă şi a fost întocmit un document intern care va fi utilizat în intocmirea raportului final.

De asemenea, au fost analizate condiţiile meteo în care s-a desfăşurat misiunea de zbor, prin studierea hărţilor cu datele meteorologice reale observate la staţiile meteorologice din reţeaua ANM, imaginilor radar provenite de la reţeaua meteorologică naţională radar, imaginilor transmise de satelitul meteorologic geostaţionar pentru Europa, METEOSAT-10 şi a materialelor de prognoză emise de ROMATSA.

Starea de funcţionare a motoarelor la momentul producerii accidentului a fost analizată prin intermediul reprezentantului acreditat al NTSB, în laboratorul producătorului, respectiv Lycoming Engines din SUA.

Un raport preliminar al anchetei tehnice a fost dat publicităţii în ianuarie 2015 de către Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), iar potrivit acestuia producătorul motoarelor menţiona că nu a detectat anomalii tehnice care să indice afectarea puterii motoarelor în condiţiile de testare.

Raportul Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile este aşteptat la dosarul anchetei derulate în acest caz de Parchetul instanţei supreme. În acest dosar, procurorii au decis începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu, dar şi pentru neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă şi încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu.

La începutul acestui an, Parchetul ICCJ anunţa că în acest caz au fost audiate peste 200 de persoane, pe parcursul a 2.354 ore de anchetă şi s-au solicitat relaţii de la peste 40 de instituţii ale statului. Martorii audiaţi au fost din cadrul Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Sănătăţii, Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA), spitalelor judeţene Alba, Cluj şi Oradea, Spitalului Municipal Beiuş, Institutului Clinic Fundeni, Spitalului Clinic “Sf. Maria” Bucureşti, Agenţiei Naţionale de Transplant, Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, ocoalelor silvice Horea, Gilău., Asociaţiei Salvatorilor Montani Bihor, serviciilor publice judeţene Salvamont Alba şi Cluj. De asemenea, printre martori au fost şi locuitori ai comunelor Horea, Albac, Poiana Horea şi Beliş., care au intervenit în sprijinul echipelor de căutare şi salvare a supravieţuitorilor accidentului aviatic.

În acelaşi timp, s-au solicitat relaţii de la peste 40 de instituţii ale statului.

La solicitarea Secţiei parchetelor militare, Comisia Superioară Medico-Legală din cadrul INML a transmis procurorilor militari raportul de expertiză medico-legală privind-o pe victima Aurelia Ion.

Comentezi?

HotWeek.ro este un site exclusivist, care militeaza pentru promovarea valorilor. Daca te-ai saturat de titluri senzationale, te asteptam sa revii pe hotweek.ro! Ne poti urmari si pe FacebookTwitter sau Google Plus. 

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.