11.4 C
România
20 octombrie 2020
Life

Russia Today (RT), intre adevar si minciuna. Ce audienta online are de fapt agentia rusa de stiri in Occident

Russia Today (RT) s-a confruntat cu o perioada grea in ultimii doi ani, potrivit The Interpretor, o publicatie online apartinand grupului Europalibera.org /Radio Libertatea, specializata in traducerea de articole din spatiul de limba rusa si analize consacrate Estului Europei. Organul de propaganda al guvernului rus in limba engleza ar fi difuzat voit mai multe informatii false, iar in ciuda laudelor cum ca ar avea in Occident cea mai mare audienta online dintre toate agentiile de stiri din lume, de fapt realitatea dovedita de studii independente ar fi cu totul alta, noteaza RFI, citand The Interpretor.

Dupa anexarea ilegala si aproape unanim condamnata a Crimeei, doua jurnaliste, Liz Wahl, si Sara Firth, au demisionat in semn de protest fata de ceea ce ele au numit „propaganda” pe care au fost fortate sa o raspandeasca. Altfel, multi dintre colaboratorii care au ramas sa lucreze au trecut prin momente care le-au afectat grav reputatia.

S-a dovedit, de exemplu, ca un editor al RT a pastrat o saptamana pe site informatii despre care stia ca sunt false. O experta din Germania invitata frecvent in programele RT, era in realitate un lider si publicist neo-nazist; un moderator RT si-a exprimat convingerea ca unele dintre victimele de la 11 septembrie stiau de dinainte despre atacuri, dar au incercat sa profite de ele.

Un invitat frecvent, prezentat drept expert financiar, a spus ca ca Banca Mondiala si Vaticanul sunt conduse de o specie de creaturi non-umane, acesta fiind si motivul pentru care papa poarta o palarie mare; iar un alt moderator RT care crede ca Republica Nord Coreeana ar fi un loc bun pentru a trai; un corespondent RT a realizat un reportaj in care pretindea ca ar fi fost impuscat in Ucraina, dar a filmat singur probele care atestau ca minte; un „expert pentru drepturile omului”, invitat frecvent in programele RT, este cunoscut pentru negarea Holocaustului si pentru prietenii sai condamnati pentru incitare la ura.

Nu numai angajati si colaboratori ai a retelei au fost discreditati in ultimul timp, Dar RT a trebuit sa de apere si dupa neadevarurile din ce in ce mai evidente cand vine vorba despre audienta acesteia. In ciuda laudelor cum ca ar avea cea mai mare audienta online dintre toate agentie de stiri din lume, analize independente arata ca, de fapt, RT are o audienta minuscula in Occident.

Dincolo de aceste probleme, 2016 va aduce o reducere de buget de 9%, ca rezultat al problemelor economice din Rusia, urmare a scaderii preturilor la petrol, devalorizarii monedei, si proastei gestiuni financiare.

Despre Russia Today (RT), in linii mari

Russia Today, asemenea altor media sustinute de guvernul rus, are drept scop sa transmita lumii perspectiva autoritatilor ruse asupra evenimentelor din Rusia si din lume.

Potrivit propriei prezentari, RT este o retea formata in acest moment, in principal, din canale de informare in limbile engleza, spaniola, germana, franceza si araba. S-a lansat in 2005 sub numele Russia Today, devenit ulterior RT.

Televiziunea nu spune explicit, in prezentarea sa, ca este platita de la bugetul federal rus, dar mentioneaza ca este operata de „Organizatia Autonoma Non-Profit TV-Novosti”). Pe langa programele internationale, RT transmite doua programe dedicate pietei americane – RT America (din Washington DC) si canalul de documentare RTDoc.

La nivel global, RT are 22 de birouri in 19 tari si teritorii, de la Washington la Cairo si de la Londra la Bagdad. Televiziunea are peste 1000 de angajati la nivel global si o audienta potentiala de peste 640 de milioane de telespectatori in peste 100 de tari – sau, dupa cum precizeaza pagina de prezentare, peste 28% din toti abonatii de cablu la nivel global.

RT afirma ca „acopera problemele majore ale vremurilor noastre pentru telespectatori care vor sa puna mai multe intrebari si ofera informatii ratate adesea de media centrale (….), o viziune alternativa asupra evenimentelor globale majore si pune audienta internationala la curent cu punctul de vedere rusesc”.

A fost primul canal TV de stiri care a atins pragul de 1 miliard de vizualizari pe Youtube. Din 2009, a lansat prima agentie rusa de stiri video in limba engleza, FreeVideo, iar anul trecut a adaugat la portofoliul ei o agentie video full-service, Ruptly.

In urma cu patru ani, un studiu Nielsen Media Research arata ca RT devenise cel mai urmarit post TV strain in cinci zone urbane majore ale SUA – New York, Washington DC, Chicago, Los Angeles si San Francisco, depasind audienta unor statii precum Euronews, France 24, Deutsche Welle, Al Jazeera English sau CCTV News (China). Audienta RT in SUA: absolventi de facultate, cu varste intre 35-49 de ani, manageri, oameni de afaceri si antreprenori, oficialitati guvernamentale. Tot acum doi ani RT avea o audienta potentiala estimata la 2 milioane de oameni in Marea Britanie si 7 milioane de telespectatori in sase state vest-europene.

RT America a atras atentia, in urma cu cativa ani, prin demisia in direct a uneia dintre prezentatoarele sale, Liz Wahl, care a decis sa protesteze astfel fata de politica editoriala a postului finantat de autoritatile ruse. Imaginile au fost promovate pe Youtube chiar de RT, care le-a insotit cu propriile comentarii referitoare la „cascadoria” de PR pe care ar fi facut-o jurnalista. O alte jurnalista RT, Abby Martin, protestase in direct fata de actiunile Rusiei din Crimeea, fara sa paraseasca, insa, postul de televiziune.

Stiri pe aceeasi tema

Simona Gherghe nu a revenit la Acces Direct. Mihai Morar: A trecut peste o grea incercare

Cristiana Petrariu Bota

Ginkgo Biloba – O planta cu beneficii minune pentru sanatate dovedite inca din antichitate de medicii chinezi

Cristiana Petrariu Bota

Program de 1 Mai pe litoral: La ce evenimente poti participa in Mamaia, Vama Veche si Constanta

Cristiana Petrariu Bota

Lasa un comentariu

Prin continuarea navigării pe hotweek.ro, confirmaţi că acceptaţi utliizarea fişierelor tip cookies sau tehnologii asemănătoare pentru a analiza traficul şi a vă propune funcţionalităţi sociale, conţinut şi eventuale publicităţi personalizate. Accept Mai mult