Se adanceste prapastia dintre Europa de Vest si cea de Est. Le Monde: Fuga masiva a creierelor spre Vest a blocat aparitia unui capitalism national competitiv

Cristiana Petrariu Bota
By Cristiana Petrariu Bota ianuarie 20, 2018 11:19

Se adanceste prapastia dintre Europa de Vest si cea de Est. Le Monde: Fuga masiva a creierelor spre Vest a blocat aparitia unui capitalism national competitiv

Cotidianul francez de seara Le Monde atrage atentia ca se adanceste prapastia dintre Europa de Vest si cea de Est si subliniaza, printre altele, ca fuga masiva a creierelor spre Vest a blocat aparitia unui capitalism national competitiv. Intre vechile state occidentale care denuntaă dumpingul social si fiscal al celor din Est si noile state intrate in UE, tensiunile sunt ridicate. Tarile fost comuniste nu au reusit sa ajunga la nivelul vecinilor din vest in ceea ce priveste nivelul de trai, desi au beneficiat de fonduri structurale consistente, iar pe plan economic au obtinut rezultate bune.

Jurnalistii de la Le Monde, citati de RFI, puncteaza ca tarile din blocul fost sovietic se simt escrocate. Iata ce scrie ziarul Le Monde intr-o lunga ancheta intitulata «Se adanceste prăpastia dintre Europa de Vest si cea de Est.»

Bulgaria, Austria şi România vor prezida rând pe rând Uniunea europeană în următoarele 18 luni. Oare această redirecţionare spre est a centrelor de decizii europene va permite reducerea prăpastiei care s-a creat între Europa de Vest şi cea de Est ? se întreabă Le Monde. Ziar care constată că recenta criză a migranţilor a exacerbat diviziunile, anumite state din Est refuzând categoric să primească refugiaţi. Derivele iliberale ale Ungariei şi Poloniei nu au aranjat lucrurile.

Cotidianul francez de seară constată însă că pe plan economic, diferenţele sunt cele mai mari între Est şi Vest. Le Monde începe prin a ne reaminti că revizuirea directivei detaşării, o prioritate pentru Emmanuel Macron, a polarizat dezbaterile luni de zile. In cele din urmă, doar 4 state au votat contra (printre ele, Ungaria şi Polonia). Confruntarea s-ar putea relua la primăvară când se vor discuta condiţiile de lucru ale camionagiilor, avertizează Le Monde amintind că în sectorul transportului european lucrează circa 5 milioane de persoane. In acest dosar, Franţa, Germania şi Belgia acuză Ungaria şi Polonia că abuzează de libera circulaţie a serviciilor şi persoanelor, evitând astfel directiva detaşării. Tările din Est resping aceste acuzaţii şi afirmă că Vestul are reflexe protecţioniste.

Cine are dreptate ? Le Monde se fereşte să dea un verdict dar aminteşte că în Franţa şi în Belgia, criza, şomajul de masă şi delocalizările unor firme au făcut ca dosarul muncitorilor detaşaţi să devină unul foarte sensibil. Asta în contextul în care detaşaţii nu reprezintă nici măcar 1% din totalul locurilor de muncă din UE. Problema este că ei se concentrează în anumite sectoare precum agricultura sau construcţiile.

Cum se va evita o Europă cu două viteze?

In realitate, continuă jurnalistul ziarului francez, modelul de dezvoltare al fostelor state comuniste este contestat. Un model ce se bazează pe o fiscalitate atrăgătoare, salarii modeste şi o legislaţie socială foarte flexibilă. In aceste condiţii nu este de mirare că nivelurile de trai între Est şi Vest sunt atât de diferite, lucru care îi face dealtfel pe estici să se simtă adesea ca nişte europeni de zona a doua.

Un alt motiv care dă naştere la resentimente este că firme din Vest, din «vechea Europă», au profitat din plin de deschiderea pieţelor din Est în timp ce în Est au apărut foarte puţine societăţi de rang european. Masiva fugă a creierelor spre Vest a blocat apariţia unui capitalism naţional competitiv.

In acest context, recenta ofensivă a Franţei şi Germaniei, două ţări care spun că vor să lege atribuirea fondurilor de coeziune de respectarea statului de drept şi de anumite criterii sociale, a fost foarte prost primită în Est şi în particular la Budapesta. Un analist citat în ancheta din Le Monde afirmă dealtfel că «idea şantajului este periculoasă.» Intrebarea pe care o pune în final cotidianul francez este «cum vom putea evita o Europă cu două viteze, singura soluţie în opinia unora, precum liderii actuali de la Paris?»

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.