Service-urile auto vor sa angajeze muncitori chinezi din cauza deficitului de forta de munca calificata

Ioana Badulescu
By Ioana Badulescu decembrie 4, 2017 13:02
Warning: A non-numeric value encountered in /home3/hotweek/public_html/wp-content/themes/allegro-theme/functions/other.php on line 93

Service-urile auto vor sa angajeze muncitori chinezi din cauza deficitului de forta de munca calificata

Romania nu mai are muncitori calificati. Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) vrea să aducă muncitori chinezi pentru service-uri, carora le ofera salarii de pana la 800 de euro, cazare si mancare. Asociația a transmis către Ambasada Chinei o scrisoare de intenție în vederea derulării unui program de recrutare și relocare de forță de muncă în România pentru cetățenii chinezi, în domeniul service-urilor auto. 

Opt din zece service-uri auto din România lucrează sub capacitatea proiectata din cauza lipsei de personal calificat, potrivit unui comunicat de presa transmis luni. In aceste conditii, ASSAI intenționează să deruleze un program pilot de recrutare și relocare a 80 de persoane din China, iar dacă se dovedește că aceste persoane se pot integra și face performanță în service-urile auto care au acceptat să intre în acest proiect, programul va continua până când se va rezolva problema deficitului de personal, se arată în comunicatul asociației.

Programul pilot este destinat exclusiv membrilor ASSAI, iar unitățile reparatoare care vor angaja aceste persoane sunt atât service-uri auto multi-marca, cât și reprezentanțe auto din diverse orașe precum: București, Iași, Baia Mare, Sebeș, Roman, Suceava și Tulcea.

Salariile oferite de către angajatori variază între 250 – 300 de euro net pentru spalătorii auto, în acest domeniu nefiind necesară experiența și 500 – 800 de euro net pentru specialiștii cu minim 3 ani de experiență din celelalte categorii: tinichigerie, vopsitorie, mecanică, electrică și diagnoză auto. Angajatorii mai asigură suplimentar cazare și mâncare pentru expați, susține ASSAI.

Industria de reparații auto din România se confruntă de peste 5 ani cu un deficit în creștere de forță de muncă pregătită, care depășeste în prezent 20.000 de persoane, conform sursei citate.

Numărul în creștere de înmatriculări auto din România presupune și asigurarea unui număr suficient de angajați calificați în acest domeniu care să presteze activitățile specifice de reparare și întreținere a parcului auto național. Romania are în prezent un parc auto de peste 7,5 milioane de autovehicule, cu o vârstă medie de 14 ani, iar aceste autovehicule vechi sunt puternic uzate tehnic din cauza unei infrastructuri primitive și au nevoie de intervenții dese în service, potrivit ASSAI.

Piața muncii din acest domeniu se confruntă cu cinci fenomene, potrivit Asociației. În primul rând, în multe situații, salariile solicitate depășesc posibilitățile patronilor de service. „Angajații cu experiență au ajuns să șantajeze efectiv patronii de service-uri, profitând de lipsa de forță de muncă pregătită în acest domeniu și nu acceptă salarii sub 1000 – 1400 de euro net. Este dificil să asiguri unui angajat un astfel de salariu lună de lună, în condițiile de instabilitate și lipsă de predictibilitate legislativă și fiscală, așa cum se prezintă mediul de afaceri românesc. În astfel de situații, în relația dintre angajat și angajator, mecanismele de cerere și ofertă eșuează, pentru că apar dezechilibre între pretențiile angajaților și posibilitățile angajatorului”, a declarat Cristian Muntean, președintele ASSAI.

Mai mult, angajații calificați aleg să plece și să muncească pe bani mai mulți în țări precum Olanda, Anglia, Irlanda, Italia etc.

ASSAI susține că lipsa de implicare a instituțiilor cu rol de control în acest domeniu și în special fiscal, stimulează dezvoltarea activităților fără autorizație în acest domeniu. „O parte dintre angajații cu experiență își încropesc un atelier clandestin și fără autorizație în curtea casei, știind că nu vor fi niciodată deranjați de către instituțiile cu rol de control, care verifică exclusiv firmele autorizate, fără a le trece pragul celor care fac evaziune fiscală și lucrează fără niciun fel de autorizații. Pentru mai mult de 10.000 de ateliere clandestine, România a devenit un paradis fiscal și legislativ”, a precizat Muntean.

Lipsa unui program național de pregătire profesională în acest domeniu reprezintă o altă problemă cu care se confruntă domeniul.

De asemenea, șomajul voluntar în rândul tinerilor reprezintă un alt fenomen adus în discuție de ASSAI.

loading...
loading...

Comentarii

Nu sunt comentarii!

Fii primul care adauga unul.