Inca sunt probleme cu sistemul cardului de sanatate, desi presedintele interimar al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS), Razvan Vulcanescu, sustine ca ar fi vorba doar despre ,,cazuri punctuale” de disfunctionalitati. Acesta a declarat luni, la Realitatea TV, ca sistemul functioneaza, insa medicii se plang ca sunt in continuare probleme.
Seful CNAS a fost chemat, luni la pranz, la o discutie in biroul ministrului Sanatatii, Sorina Pintea, dupa ce premierul Viorica Dancila i-a cerut demisia.
Teoretic, sistemul a fost repornit de vineri, iar reprezentantii Casei Nationale de Asigurari au declarat ca s-au facut teste, iar de azi totul ar trebui sa functioneze. Numai ca sistemul functioneaza in continuare defectuos. Medicii de familie sustin ca problema afecteaza deopotriva ambulatoriile si spitalele.
Ministrul Sanatatii, Sorina Pintea, a declarat saptamana trecuta ca spera ca de luni sistemul informatic al cardurilor de sanatate sa fie functional.
„Asa cum mi-a fost transmis de catre presedintele Casei si, repet, Ministerul Sanatatii nu are niciun fel de competente in acest sistem, de luni ar putea intra in normal. (…) Imi cer scuze tuturor utilizatorilor. Sper ca de luni vom avea un sistem informatic functional”, a afirmat Pintea, la un post de televiziune
Ea a spus ca a fost informata ca sistemul nu va functiona o perioada deoarece exista probleme tehnice si a precizat ca a solicitat un raport in acest sens.
Purtatorul de cuvant al CNAS si-a anuntat demisia
Purtatorul de cuvant al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si-a anuntat sambata demisia. Decizia lui Daniel Osmanovici a venit dupa ce premierul Viorica Dancila i-a cerut ministrului Sanatatii, Sorina Pintea, demiterea atat a purtatorului de cuvant, cat si a presedintelui CNAS.
Daniel Osmanovici declarase, dupa mai bine de doua saptamani in care sistemul informatic al institutiei nu functiona, ca „oamenii mor oricum, cu sau fara sistem”.
CNAS a facut, saptamana trecuta, o serie de precizari privind cardul de sanatate
– Starea de indisponibilitate nu inseamna ca sistemul informatic nu a functionat in aceasta perioada, ci faptul ca modul de functionare al acestuia nu a corespuns in momentele de varf de activitate standardelor tehnice referitoare la timpul de raspuns;
– Declararea starii de indisponibilitate a inclus mai multe zile anterioare datei de 10 iulie, diferentiat pentru diverse categorii de furnizori de servicii medicale, deoarece s-a luat in calcul ca exista posibilitatea ca unii furnizori sa nu fi transmis in PIAS serviciile efectuate in zilele respective, pana la momentul declararii indisponibilitatii, avand in vedere faptul ca, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, aceasta transmitere se poate efectua in interval de trei zile lucratoare dupa data acordarii serviciului respectiv;
– Tot conform legislatiei in vigoare, pentru intervalul de timp in care platforma informatica a fost declarata indisponibila se face derogare de la regula transmiterii serviciului efectuat in interval de trei zile lucratoare dupa data acordarii serviciului respectiv, urmand ca transmiterea catre PIAS sa se poata efectua pana la termenul de raportare a intregii activitati pe lunii iulie 2019, dupa incheierea acestei luni. Acest termen este diferentiat pe categorii de furnizori de servicii medicale;
– In perioada de declarare a indisponibilitatii platformei PIAS, furnizorii de servicii medicale pot transmite online, pe loc, activitatea efectuata, sau, in cazul in care intampina dificultati de transmitere, pot efectua serviciile respective in modul de lucru offline, urmand ca serviciul sa poata fi raportat ulterior. Precizam ca modul de lucru offline este utilizabil si in perioadele in care platforma informatica functioneaza in parametri tehnici, dar furnizorii de servicii medicale intampina dificultati de comunicare cu PIAS din alte cauze (spre exemplu, din cauza furnizorului local de servicii de Internet);
– In modul de lucru offline se efectueaza practic aceleasi operatiuni pe calculator ca si in modul de lucru online, singura diferenta fiind doar faptul ca transmiterea operatiunilor efectuate catre PIAS nu se face in timp real. Reamintim ca la introducerea cardului de asigurat in cititorul de card se inregistreaza in calculatorul respectiv amprenta de timp a momentului serviciului respectiv. De aceea, nu se justifica afirmatiile conform carora furnizorii de servicii medicale nu pot acorda aceste servicii;
– Referitor la verificarea calitatii de asigurat, precizam ca in majoritatea cazurilor situatia de persoana asigurata sau neasigurata este deja cunoscuta medicului de familie sau este usor verificabila. Astfel, pentru anumite persoane, categoria de asigurat este aceeasi pentru o perioada lunga de timp, respectiv copii, pensionari, veterani de razboi etc. Pentru alte categorii, calitatea de asigurat este cunoscuta de medicul curant, de exemplu beneficiari de programe nationale de sanatate, iar pentru persoanele care sunt salariate, calitatea de asigurat se mentine timp de trei luni dupa data incetarii raporturilor de munca si/sau serviciu. In situatia in care medicul nu poate stabili calitatea de asigurat a unui pacient, are posibilitatea de a solicita clarificari (telefonic sau prin e-mail) casei de asigurari de sanatate cu care se afla in contract. Subliniem totodata ca serviciile necesare in situatiile de urgenta medicala sunt incluse in pachetul minimal si se acorda atat persoanelor asigurate, cat si celor neasigurate. Prin urmare, toti pacientii pot si trebuie sa fie ingrijiti, oricare ar fi situatia sistemului informatic;
– Decontarea serviciilor medicale efectuate se va face pe baza raportarilor ulterioare, iar in situatia in care vor exista probleme legate de decontarea vreunui serviciu, acestea se pot solutiona prin dialog intre furnizorul respectiv de servicii medicale si casa cu care acesta se afla in contract, conform unei proceduri deja reglementate de actele normative in vigoare.