-0.7 C
România
28 noiembrie 2020
Ordonanta Split TVA, care obliga firmele sa aiba cont de TVA incepand din octombrie, desfiintata de analistii financiari si de oamenii de afaceri
Economie

SPLIT TVA. Primele probleme sesizate la doua saptamani de la aplicarea platei defalcate a TVA

SPLIT TVA. Au aparut primele probleme la plata defalcata a TVA, la doua saptamani de la aplicare. Compania de consultanta Ernst & Young sustine ca in doua saptamani de implementare, au fost depistate deja o serie de neajunsuri la sistemul de plata defalcata a TVA. Una dintre probleme este ca trezoreria nu este pregatita sa implementeze plata defalcata a TVA-ului.

Potrivit sursei citate, adaptarea sistemelor IT si a proceselor de incasari si plati dureaza prea mult, in timp ce procedura de retragere a unor sume din contul TVA a fost adoptata cu intarziere.

Până în prezent aproape 300 de companii au aderat la noua reformă a statului român în materie de fiscalitate, arâtând astfel interesul extrem de scăzut față de aceasta.

„Sistemul de plată defalcată a TVA este o noutate absolută pentru practica fiscală din România și, aşa cum era de aşteptat în această perioadă de început, mai sunt lucruri de îmbunătăţit. După două săptămâni de la aplicarea sa opţională, am testat şi am identificat primele probleme practice, de bază. Identificarea problemelor mai complexe (e.g. plăți efectuate de terţi, factoring) şi interpretarea acestora de către organele de inspecţie fiscală necesită mai mult timp”, conform lui Alex Milcev, partener, Liderul Departamentului de asistență fiscală și juridică, EY România.

Acesta susține că adaptarea la cerinţele sistemului de plată defalcată a TVA mărește timpul de lucru al departamentului financiar, în funcţie de complexitatea operaţiunilor. Până la finalul perioadei de tranziţie, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară şi poate creşte riscul de eroare (acest risc e direct proporțional cu numărul de plăți și încasări). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA sunt extrase şi plătite manual, în prezent. Erorile sunt sancţionate aspru, astfel că e nevoie de multă atenţie.

Citeste si: SPLIT TVA. Premierul Tudose anunta modificari la ordonanta de urgenta: Nu va mai fi obligatoriu pentru toate firmele

Ultimele noutati despre SPLIT TVA

Tranzacţiile prin contul de trezorerie necesită prezenţa fizică la sediul trezoreriilor, deoarece funcţionalităţile online promise nu sunt disponibile. Reprezentanții EY România au fost martorii unor situaţii suprinzătoare, în timp ce aşteptau la coadă la sediile trezoreriei (în loc să rezolve totul online în 5 minute): nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil. Motivul invocat a fost similar cu cel invocat şi de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite.

Reprezentantul companiei de consultanță mai spune că sumele disponibile în contul de TVA au o utilizare limitată. Mai mult, procedura pentru retragerea acestor sume în contul curent a fost adoptată săptămâna aceasta. Astfel, nu am reuşit să testăm respectarea termenului de 3 zile lucrătoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA în contul curent. În cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile.

Astfel, în cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesară accesarea unei linii de credit, atrăgând costuri suplimentare. Este necesară o analiză temeinică a fluxurilor de numerar înainte de aplicarea plăţii defalcate a TVA, afirmă Milcev. În urma acestei analize, pot fi anticipate costurile de finanţare suplimentare sau lipsa de lichidităţi.

O parte din bănci sunt pregătite

„Am fost plăcut suprinşi de faptul că am primit o atenţionare de la bancă privind fondurile insuficiente din contul de TVA, însoţită de instrucţiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile în contul curent. Se pare că există şi categorii care s-au pregătit temeinic pentru aplicarea acestui sistem”, a mai spus Milcev.

Sistemul de plată defalcată a TVA este departe de a fi perfect, dar în momentul de faţă este în vigoare. Există în prezent discuţii pentru modificarea lui, în sensul aplicării doar în cazul persoanelor în insolvenţă, faliment sau cu “istoric fiscal incoerent”. EY România susţine eliminarea aplicării obligatorii a plăţii defalcate a TVA sau implementarea unor măsuri alternative: amânarea obligativităţii plăţii defalcate a TVA până la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea opţională într-o formă simplificată. Totuşi, decizia îmbunătăţirii sistemului actual ar trebui luată cât mai repede, pentru a permite contribuabililor adaptarea la noile reguli.

Pornită inițial ca fiind obligatorie pentru toată lumea plătitoare de TVA de la 1 septembrie, plata defalcată a TVA a ajuns în acest moment la stadiul să fie aplicată doar firmelor de stat, în faliment sau în insolvență, conform premierului Mihai Tudose.

Stiri pe aceeasi tema

Ministerul Finantelor: Firmele care au obligatii fiscale neachitate ulterior declararii starii de urgenta vor putea solicita esalonarea la plata

Cristiana Petrariu Bota

Case ieftine 2014: Trei locuinte pe care le poti avea la preturi mici

Cristiana Petrariu Bota

Moody’s mentine calificativul BBB-/A-3 si reconfirma ratingul de tara al Romaniei cu perpectiva stabila

Ioana Badulescu

Lasa un comentariu

Prin continuarea navigării pe hotweek.ro, confirmaţi că acceptaţi utliizarea fişierelor tip cookies sau tehnologii asemănătoare pentru a analiza traficul şi a vă propune funcţionalităţi sociale, conţinut şi eventuale publicităţi personalizate. Accept Mai mult