„N(AUM)”, un spectacol cu Oana Pellea si Cristina Casian, in regia Marianei Camarasan, conceput in urma atelierelor de creatie conduse de Oana Pellea, dupa textele lui Gellu Naum, se joaca sambata, 29 august, la ora 19:00, la Institutul Cultural Roman de la Stockholm, de Ziua Limbii Romane.
„Un univers, o usa spre o alta realitate, un vartej de cunoastere, un labirint de initiere” (Oana Pellea)
N(AUM) la ICR Stockholm
Sambata, 29 august 2015, la ora 19:00
Dieselverkstaden-Markusplatsen 17, Nacka
Un spectacol cu Oana Pellea si Cristina Casian
Regia: Mariana Camarasan
Spectacol in limba romana (cu supratitrare in limba engleza)
Pentru informatii legate de vanzarea de bilete click aici.
Cu ocazia Zilei Limbii Romane si in contextul centenarului Gellu Naum, Institutul Cultural Roman de la Stockholm a invitat in capitala suedeza spectacolul de teatru N(AUM), conceput in urma atelierelor de creatie conduse de Oana Pellea, dupa textele scriitorului suprarealist, si produs in 2014 de teatrul UNTEATRU. Spectacolul le are in distributie pe Oana Pellea si Cristina Casian, regia fiind semnata de Mariana Camarasan.
Actrita Oana Pellea descrie spectacolul ca fiind „un univers, o usa spre o alta realitate, un vartej de cunoastere, un labirint de initiere”. Considerat deja un spectacol de referinta, datorita montarii inedite si a interpretarii de exceptie, N(AUM) devine din ce in ce mai vizibil la nivel national si international. Spectacolul a fost prezentat in cadrul Festivalului International de Teatru de la Sibiu de anul acesta si a intrat in selectia oficiala a Festivalului National de Teatru, editia 2015. In aceasta vara isi va continua periplul international inceput la Bruxelles in luna februarie, cu reprezentatii care vor avea loc la Stockholm, Londra si in alte mari centre culturale europene.
Dupa reprezentatie, Oana Pellea va prezenta publicului vorbitor de limba romana volumele Jurnal 2003 – 2009 (Oana Pellea, Ed. Humanitas 2009) si Sa ridem cu Nea Marin (Amza Pellea, Ed. Humanitas 2014). La aparitia Jurnalului Oanei Pellea, Ioana Parvulescu ii scria astfel autoarei: „Draga Oana, m-a uimit sa gasesc in notatiile tale lucrul pe care numai scriitorii adevarati il au: amprenta stilistica. Jurnalul tau are un ton inconfundabil si, pentru ca nu rezulta din el ca ai experienta scrisului, nu pot decat sa constat ca ai talent. Cuvintele tale au mimica, au gestica, au tot ce le trebuie. Si inteligenta.”
Sa ridem cu Nea Marin este o selectie de manuscrise ale indragitului actor Amza Pellea, realizata de fiica acestuia: „Foarte putina lume stie ca textele cu Nea Marin sunt scrise in totalitate de el, de Amza. Un umor sanatos, fara pic de vulgaritate, un umor cu o tara de poezie, un umor curat. Ti-e drag sa citesti, dar se mai intampla ceva: nu numai ca parca ii auzi vocea, dar ai impresia ca iti si apare in fata ochilor Nea Marin din Bailesti hatru, sanatos, vesel” (Oana Pellea). Volumul a fost unul dintre bestseller-urile Targului International Gaudeamus 2014.
Spectacolul N(AUM) este prezentat la Stockholm cu sprijinul Guvernului Romaniei si al Ambasadei Romaniei in Regatul Suediei. Interpreteaza Oana Pellea si Cristina Casian; regia: Mariana Camarasan; scenografia: Vladimir Turturica; sunet: Horia Murgu; lumini: Stefan Vasilescu. Un proiect UNTEATRU, sustinut de Raiffeisen Bank, gazduit de Teatrul METROPOLIS, cu sprijinul Fundatiei Gellu Naum.
Despre N(AUM)
„N(AUM) este un spectacol de teatru al carui scenariu s-a cernut din universul domnului Naum, de acolo unde alte legi guverneaza realitatea. Am tot mai puternic senzatia unei calatorii, am amintirea peisajelor, gustul aerului, stranietatea si cumintenia sunetelor, am ramas cu amprenta golului si a cautarii, si mai ales cu sentimentul insotirii. Nu e doar universul naumian, e zona lucrurilor uitate, a intelegerii pierdute, a marii cautari si a marii treceri, toate, absolut toate existand dintotdeauna in noi: <cheia e in iubire, desigur, de aceea atat de greu de vazut (Gellu Naum)>”. – Mariana Camarasan, regizor
„N(AUM) recreeaza drumul catre cunoasterea de sine si sensul solidaritatii, al insotirii, al Celuilalt. Mariana Camarasan construieste un dialog sub semnul trecerii, al drumului pe care fiinta umana il parcurge si care o consuma, redandu-i inocenta.” – Razvana Nita, Radio Romania Cultural
„O pledoarie pentru poezie si pentru o intelegere poetica a lumii. (…) o intalnire dincolo de timp, in drum spre moarte, in cautarea inconstienta a sensului.” – Monica Andronescu, Yorick
„Uitati! Uitati tot ce stiti! Despre poezie, despre teatru, despre lumini, despre muzici, despre decor, despre miscare, despre sincronizare, despre singuratate, despre intalnire. Macar pentru o vreme. Pentru un ceas, de pilda. Nu, nu s-au abrogat cu toatele. Doar ca, uneori, ele se cuvin pierdute pentru a fi regasite. Pentru primenire, pentru improspatare, pentru a urca o treapta.” – Mihai Brezeanu, Agenda Liternet
„Scenariul spectacolului scoate la iveala forta teatrala a textelor lui Naum. Intalnirea Oanei Pellea cu Naum se produce dincolo de vizibil. Imi vine in minte Peter Brook care spunea ca viata omului este vizibilul prin care se poate manifesta invizibilul. Ei bine, Oana Pellea izbuteste sa exprime impecabil acest invizibil, aceasta alchimie fiintiala.” – Cristina Chirvasie, Literatura de azi
„Spectacolul este absolut minunat.” – Iulian Tanase, Ziarul Metropolis
GELLU NAUM (1915-2001), eseist, poet, prozator si dramaturg, considerat cel mai important reprezentant roman al curentului suprarealist si unul dintre ultimii mari reprezentanti ai acestuia pe plan european. In 1937 absolva cursurile de filozofie ale Universitatii din Bucuresti, iar in 1938, la indemnul prietenului sau, pictorul Victor Brauner, pleaca la Paris, unde isi continua studiile de filozofie la Sorbona. De asemenea, tot prin intermediul pictorului roman, Gellu Naum ia contact cu grupul suprarealist francez animat de Andre Breton. In 1939 se intoarce in tara, unde va fi mobilizat si trimis pe frontul de Rasarit. Profund marcat de experienta razboiului, se imbolnaveste grav in 1944, fiind demobilizat. In 1941 se constituie grupul suprarealist roman (alcatuit din Gellu Naum, Gherasim Luca, Dolfi Trost, Virgil Teodorescu si Paul Paun), a carui activitate, deosebit de intensa intre anii 1945 -1947, il va face pe Breton sa afirme: „Centrul lumii s-a mutat la Bucuresti”.
Dupa decembrie 1947, in conditiile impunerii realismului socialist ca unica forma de exprimare, grupul se destrama, iar pentru Gellu Naum incepe o lunga perioada de privatiuni si tacere. Intre 1950 si 1953 preda lectii de filozofie la Institutul Agronomic, iar mai apoi isi castiga existenta din traduceri literare. Dupa 1968 poate publica din nou. Universul lui poetic singular si forta talentului sau, pregnante in volumele care se succed incepand cu acest an, ii vor aduce o binemeritata, dar tarzie recunoastere. Se retrage in satul Comana, din sudul tarii, impreuna cu sotia sa Lyggia, cu care se casatorise in 1946 si care va deveni personajul emblematic al volumului Zenobia, publicat in 1985.
Dupa 1990 este invitat sa sustina lecturi publice in strainatate, iar opera sa este tradusa in principalele limbi de circulatie internationala, la edituri prestigioase, fiind incununata cu premii importante.
OANA PELLEA (n. 1962) este unul dintre numele cele mai importante ale teatrului romanesc, cu o cariera care cuprinde peste 30 de roluri importante in teatru si 20 in film. In anul 1984 a absolvit Academia de Teatru si Film, la clasa profesoarei Sanda Manu. Intre 1984?1987 a fost actrita la Teatrul din Piatra Neamt, iar din 1987 pana in 1999 a jucat la Teatrul Bulandra din Bucuresti. Din 1999, Oana Pellea este liber-profesionista. Printre distinctiile primite pentru activitatea sa teatrala se numara Premiul Criticii Internationale pentru „Cea mai buna actrita?, pentru rolurile Masa din „Trei surori” de Cehov, Iulius din „Iulius Cezar” de Shakespeare si Maria din „Woyzeck” de Georg Buchner (1994), Premiul pentru cariera internationala remarcabila, decernat de Fundatia Culturala Romana (2000) si Marele Premiu al Festivalului Comediei Romanesti pentru cel mai bun spectacol, „Buzunarul cu paine” de Matei Visniec, spectacol pe care l-a regizat si l-a interpretat alaturi de Sandu Mihai Gruia (2009).
Pentru activitatea sa cinematografica, Oana Pellea a primit mai multe premii internationale pentru rolul principal din Stare de fapt (1995), regia Stere Gulea, printre care premiul pentru Cea mai buna Actrita la Festivalul de Film de la Geneva, premiul Orasului Geneva, la Festivalul Filmului Politic de la San Marino si la Festivalul International de Film „Vulturul de Aur” din Batumi, Georgia.
Oana Pellea joaca in romana, franceza, engleza si italiana, participand la numeroase festivaluri de teatru, productii cinematografice si jurii internationale. Printre altele, a fost distribuita in productia Universal Pictures „Children of Men”, regia Alfonso Cuaron (2006), film nominalizat la trei categorii de Premiu Oscar, productia britanica „I really hate my job”, regia Oliver Parker (2007), productia americana „Fire and Ice”, regia Jean-Christophe Comar (2008), si productia maghiaro-germana „Bibliotheque Pascal”, regia Szabolcz Hajdu (2009).
CRISTINA CASIAN (n. 1984) a absolvit Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica in anul 2007, la clasa profesorului Ion Cojar. A debutat cu monodrama „Amalia respira adanc” de Alina Nelega, rol pentru care a fost distinsa cu Premiul UNITER pentru Debut in 2008. Printre alte roluri pe care actrita le-a interpretat se numara Regele Burgundiei/ Oswald in „Regele Lear” in regia lui Andrei Serban la Teatrul L.S. Bulandra, Bacon in „Oscar si Tanti Roz” la Teatrul Bulandra din Bucuresti, Sheryl in „Si caii se impusca, nu-i asa?” la Teatrul DAYA, Juliette in „Regele moare” la Curtea Veche, dupa Eugene Ionesco.
Cu spectacolul „Amalia respira adanc”, Cristina Casian a participat la numeroase festivaluri nationale si internationale printre care: Festivalul National de Teatru (Bucuresti), Festivalul International de Teatru de la Sibiu, Festivalul de Dramaturgiei Romanesti (Timisoara), Festivalul Gasteig – Munchen, Germania, Festivalul Scupifestival in Skopje, Macedonia. Din 2012 colaboreaza cu Teatrul UNTEATRU, putand fi vazuta in Scrisoare catre Casandra, Trei femei inalte, La tiganci, toate spectacolele fiind semnate Andrei si Andreea Grosu.
MARIANA CAMARASAN (n. 1974) este absolventa a sectiei de regie din cadrul Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica I.L. Caragiale din Bucuresti.
Doua dintre spectacolele regizate de aceasta, „Amalia respira adanc” (spectacolul pentru care Cristina Casian a fost distinsa cu Premiul Uniter pentru debut in 2008) si „Cui i-e frica de Virginia Woolf?” (roluri pentru care actorii Florina Gleznea si Ionut Grama au fost premiati la Gala Casandra in 2007 si nominalizati la Premiul pentru Debut acordat de UNITER) se joaca de opt ani, cu acelasi succes la public. In 2010, Mariana Camarasan monteaza la Teatrul Odeon din Bucuresti piesa „Iadul este amintirea fara puterea de a mai schimba ceva”, in urma castigarii concursului de proiecte Tineri regizori – texte contemporane. Regizoarea este o prezenta constanta pe scena teatrelor bucurestene cu spectacole precum: Gradinile Groazei (Teatrul Odeon), o parodie amara la incultura care naste violenta, Rabbit Hole (Teatrul Act), spectacol care se apropie cu multa delicatete de problematica pierderilor si de necesitatea regasirii, si Cinci ore cu Mario, o dramatizare a romanului lui Miguel Delibes, care o are in distributie pe actrita Florina Gleznea.