CONCEDIERI LA RATB. 3.800 de angajati ai regiei vor fi dati afara. EXCLUSIV
Social

Transport public gratuit in Bucuresti, dar cine suporta costurile? Despre bomba aruncata de Gabriela Firea dupa alegeri

Prima doamna a Capitalei, Gabriela Vranceanu Firea, a anuntat, imediat dupa ce a aflat ca a castigat Primaria Generala, ca va gasi solutia cea mai buna pentru ca transportul public sa fie gratuit in Bucuresti. A fost o adevarata „veste bomba” pentru bucuresteni, iar comentariile pe aceasta tema nu au intarziat sa apara, in special in mediul online. Marea intrebare este cine va suporta, totusi, costurile transportului public gratuit? 

In ciuda scepticilor, Gabriela Firea sustine ca planul este realizabil. Dupa ce a discutat cu o serie de specialisti, Firea a facut un calcul de oportunitate si a rezultat ca planul economic poate fi aplicat.

„Am vorbit cu specialisti si am facut un calcul de oportunitate si am decis ca se poate face. E un plan economic ce poate fi aplicat. Proiectul este fezabil mai ales daca RATB isi va acoperi din cheltuieli vanzand in strainatate tramvaie fabricate in Romania”, a mai spus Gabriela Firea la B1 Tv.

Gabriela Firea a argumentat ca RATB isi va acoperi din cheltuieli vanzand in strainatate tramvaie fabricate in Romania. O observatie facuta de cei de la Romania Libera arata, insa, ca Uzina de Reparatii Atelierele Centrale, care apartine RATB, poate intr-adevar sa produca tramvaie, insa pe poarta nu au iesit niciodata mai mult de patru-cinci bucati pe an. Si chiar daca ar produce mai multe, ar trebui sa intre toate în dotarea RATB, care are un parc de tramvaie extrem de imbatranit (unele au si peste 40 de ani).

Iti recomandam si: Cine este Gabriela Firea, prima doamna a Bucurestiului si a doua cea mai tanara femeie-primar a unei capitale din UE

Mirel Palada: Patriotii hipsteri sunt disperati ca o sa iasa Gabriela Firea primarita

Totodata, daca transportul public de suprafata devine gratuit, RATB ramane fara venituri de circa 170 milioane lei. RATB in mod clar are nevoie de acesti bani, bugetul fiind insuficient in fiecare an si pentru functionarea Regiei (plata salariilor, reparatii, benzina, piese de schimb samd).

Cei de la HotNews subliniaza ca RATB nu are de unde sa puna acesti bani din surse proprii, deci Primaria Capitalei trebuie sa creasca subventia cu cel putin 170 milioane lei. Acest lucru este posibil, insa cu mari sacrificii pentru bugetul Bucurestiului, in conditiile in care RADET (si ea in subordinea Consiliului General) are datorii de 3,2 miliarde lei la ELCEN, si cel mai probabil subventia sau pretul la populatie trebuie sa creasca, ca bucurestenii sa nu ramana fara apa calda si caldura.

„Dacă va lua o asemenea măsură, Primăria Capitalei trebuie să acoperere integral costurile de funcţionare a RATB. Asta în condiţiile în care acum încasează 300-400 milioane de lei pe an din vânzarea biletelor şi abonamentelor”, a declarat pentru România Liberă Ştefan Roşeanu, directorul Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană.

Singura capitala din Europa unde transportul public este gratuit este Tallinn, in Estonia. Masura se aplica, insa, doar pentru locuitorii din Tallinn, nu si pentru turisti.

HotNews concluzioneaza, la randul lor, ca in ciuda faptului ca va fi gratuit, transportul public de suprafata nu va fi competitiv, fiindca vor fi din ce in ce mai putine autobuze, troleibuze si tramvaie, vor fi aglomerate, vechi, deci neatragatoare, iar oamenii vor folosi in continuare masina personala.

In plus, atrasi de gratuitatea la RATB o parte dintre cei care merg cu metroul, vor veni spre mijloacele de transport de la suprafata, si asa super aglomerate.

Stiri pe aceeasi tema

Sesizarea lui Iohannis privind modificarea organizarii si functionarii Curtii de Conturi a fost admisa de CCR

Ioana Badulescu

Uliana Ochinciuc, audiata la Parchetul General in dosarul Hexi Pharma

Cristiana Petrariu Bota

Cutremur in Buzau, miercuri dimineata, cu magnitudinea de 3 grade pe Richter

Cristiana Petrariu Bota

Lasa un comentariu

Prin continuarea navigării pe hotweek.ro, confirmaţi că acceptaţi utliizarea fişierelor tip cookies sau tehnologii asemănătoare pentru a analiza traficul şi a vă propune funcţionalităţi sociale, conţinut şi eventuale publicităţi personalizate. Accept Mai mult